חשש ממרד בקואליציה: התנגדות בליכוד לחוק הגיוס החדש

ח"כ יואב קיש מהליכוד הודיע כי יצביע נגד החוק במתכונתו הנוכחית, גם אם "ישלם על כך מחיר" • ח"כים נוספים מהליכוד ומכולנו עשויים להצטרף אליו ולהתעקש על שינוי המתווה • אם לא יאושר התיקון עד רביעי הבא, תפרוש יהדות התורה מהקואליציה

ארוכה הדרך לתיקון: בשעה זו אמורה להיפתח ישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אשר תעסוק בתיקון לחוק הגיוס ותכין אותו להצבעות בקריאה שנייה ושלישית במליאה – אשר אמורות להיערך ביום רביעי הבא.

בינתיים, הלחץ של 'יש עתיד' והארגונים למען 'שוויון בנטל', עושה את שלו. חבר הוועדה, ח"כ יואב קיש מהליכוד, הודיע הבוקר כי יצביע נגד הצעת החוק במתכונתה הנוכחית. ח"כים נוספים בליכוד ובכולנו המתנגדים אף הם למתווה החדש, עלולים לייצר חזית אחידה שתקשה מאוד על אישורו.

קיש פרסם הבוקר הודעה, בה הוא מזכיר שאך לפני כחצי שנה הוא נבחר לכנסת, בין היתר על ה'טיקט' של גיוס החרדים. לדבריו, הוא לא היה שלם עם החוק הקודם שהעבירה יש עתיד, בגלל "ההסתה הפרועה נגד מגזר שלם בישראל", אך הוא מחויב לייצר חקיקה מהותית ושוויונית יותר – בשיתוף עם החרדים.

"אני מתכוון להיאבק עד הרגע האחרון כדי לשנות מספר דברים שבעיני מהותיים מאוד", הצהיר קיש. "מי שחושב שהגעתי לכנסת כדי 'למכור' את כל מה שאני מאמין בו, אפילו בגלל המחויבות הקואליציונית, טועה, מטעה ובוודאי יתבדה".

קרא עוד:
[postim]

יואב קיש מנה שלושה דברים, עליהם יתעקש, לדבריו: יותר חרדים לוחמים בצבא, כמות המתגייסים הכוללת תעלה משנה לשנה ותימשך ההתייצבות של מועמדים לשירות הביטחון ולצווי גיוס.

."הבטחתי ואקיים". ח"כ יואב קיש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הח"כ הסורר שיגר איתות ברור לראשי הקואליציה: "אין לי שום כוונה להצביע בעד החוק כפי שהוא מנוסח כעת". לדבריו הוא הציע מתווה חלופי לחוק ואותו ינסה לקדם. "הבטחתי ואקיים. ברור לי שההשלכות של הצבעתי זו יתכן ויהיו דרמטיות לעבודתי הפרלמנטרית בהמשך".

למרות ההתנגדות: הסיכוי שהחוק יטורפד – נמוך

כזכור, התחייבו ראשי הקואליציה למועצת גדולי התורה של אגודת ישראל כי חוק הגיוס יעבור בקריאה שלישית עד ליום רביעי הבא. יהדות התורה הציבה אולטימטום ברור לראש הממשלה, בנימין נתניהו – לפיו אם לא יתוקן החוק כמובטח, תפרוש המפלגה מידית מהקואליציה.

יש לציין כי התיקון לחוק אושר השבוע בקריאה ראשונה ברוב קואליציוני של 60 תומכים מול 45 מתנגדים בלבד, משום שחברי הכנסת הערבים נמנעים באופן עקבי מכל עיסוק והבעת עמדה בסוגיה – כך שאין חשש מהותי שהחוק ייפול במליאה.

אם קיש יתמיד בהתנגדותו, ייאלץ יו"ר הקואליציה, ח"כ צחי הנגבי, להחליף אותו בוועדת החוץ והביטחון בח"כ אחר מהליכוד, שלא יחולל בעיות. למרות זאת, החשש הוא כי כעת, לאחר אישורו הסופי של תקציב המדינה, עלולים המתנגדים לחוק בתוך הקואליציה לעורר קשיים של ממש.

(צילום התמונה הראשית: נתי שוחט – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו