לאחר 5.5 שנות יריבות מרה: מסתמן הסכם פיוס בין ישראל טורקיה

ישראל תשלם פיצויים בגובה 20 מיליון דולר, טורקיה תבטל את כל התביעות המשפטיות ושתי המדינות ישיבו את שגריריהן זו לזו • המכשול: הדרישה הטורקית הנחרצת בעבר, להסיר את הסגר הישראלי מעל עזה

האם המשבר המדיני העמוק עם טורקיה על סף פתרון? ראש המוסד לעתיד וראש המטה לביטחון לאומי בהווה, יוסי כהן, הצליח להשיג מתווה הבנות עם גורם טורקי בכיר, לנרמול היחסים בין שתי המדינות. מדובר עד כה בסיכומים על פה, אך הם עשויים להביא בקרוב לכדי חתימת הסכם סופי בין ההנהגות הרשמיות.

במסגרת ההסכם המסתמן, ישראל תשלם כ-20 מיליון דולר למשפחות האזרחים הטורקים שנהרגו או נפצעו על סיפון ה'מרמרה' בקיץ תש"ע, בעת ההשתלטות הצבאית על הספינה שניסתה לשבור את הסגר על רצועת עזה.

בתמורה, תבטל טורקיה את כל התביעות המשפטיות שהיא מנהלת נגד הקצינים והחיילים שהשתתפו בפעולה ותשיב את שגרירה לתל אביב.

יש לציין כי עד כה התעקש נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי כל נרמול ביחסים עם ישראל צריך להיות מותנה בהסרת הסגר על עזה – מה שכמובן מבחינת ישראל לא בא בחשבון. בנושא זה אמנם לא הייתה כל התקדמות ולכן המתווה כולו עומד בסימן שאלה, אולם המנהיג האסלאמיסטי ריכך באחרונה מאוד את הרטוריקה הלוחמנית שלו כלפי ישראל, מה שעשוי לרמז על שינוי בגישתו ועל רצון מצדו לסיים את המשבר.

קרא עוד:
[postim]

מומחים מעריכים כי הסיבות להתקדמות הן השינויים בזירה הגיאופוליטית באזור, אשר גררו אחריהם משבר קשה בין טורקיה לרוסיה ורצון באנקרה להתקרב למערב – ארצות הברית והאיחוד האירופי. ארדואן חש כי מעמדו הבינלאומי בסכנה והוא אינו יכול לנהל מלחמות דיפלומטיות בכמה חזיתות במקביל.

בנוסף, המשבר הרוסי-טורקי הוליד דאגה רבה באנקרה בדבר העתיד האנרגטי של טורקיה. כיום רוב הגז של המדינה הגדולה מוזרם מרוסיה, מה שמעמיד בסכנה את המשך אספקתו הסדירה. בחודשים האחרונים החלה טורקיה להתעניין ברכישת גז מישראל ועל כן נרמול היחסים הוא צעד הכרחי מבחינת ארדואן וההנהגה הטורקית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו