פיקוד העורף: 188 רשויות מקומיות עלולות להתקשות בהתמודדות עם אירוע חירום

מרבית הרשויות שצפויות להתקשות קשורות למגזר הערבי • נציג הרשויות המקומיות: "שתהיה כתובת אחת ברורה שאחראית על הכול"

יממה לאחר סידרת הנפילות בצפון ערכה ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף בחירום דיון ממוקד לבחינת מוכנות הרשויות המקומיות. בדיון בראשות ח"כ עמיר פרץ צפו ועלו שאלות רבות בהקשר שהיה בהם כדי להעיד על חוסר ודאות ופערים רבים: על מי מוטלת האחריות ולמי הסמכות. מי בשגרה ומי בחירום. מה באחריות ראש הרשות ומה בסמכות משרד הביטחון וצה"ל.

נציג הרשויות המקומיות בדיון אבי נעים, ראש המועצה המקומית בית אריה, אמר כי "לנו, ברשויות המקומיות, חשוב בעיקר שתהיה כתובת אחת ברורה שאחראית על הכול כדי שלא נתפזר. להבנתנו הכתובת הזו חייבת להיות פיקוד העורף".

רמ"ט פיקוד העורף, תא"ל דדי שימחי, שירטט את הקריטריונים לקביעת רמת המוכנות של הרשויות המקומיות לחירום כדוגמת ביצוע תרגילים, מוכנות מחסני החירום, מרכז הפעלה, נכונות ומוכנות ראש הראשות ועוד. על פי אותם קריטריונים ולמול העובדה כי קיים פער של 30 אחוז במיגון האישי וידרשו כ-15 שנים לסגירת פער זה ישנם 69 רשויות שרמת המוכנות שלהם גבוהה, 162 רשויות שעלולות להתקשות לתפקד ו-26 רשויות שיתקשו במקרה שידרשו להתמודד באירוע חירום. מרבית הרשויות שצפויות להתקשות קשורות למגזר הערבי.

נציג משרד הפנים טען כי פערי המוכנות גדולים יותר ממה שמגדיר פיקוד העורף, בעיקר בהקשרים אזרחיים כגון רעידת אדמה.

ח"כ פרץ ציין כי "עד שלא נדע במפורש מי אחראי על מה, לא נרפה. בדיוק על המחלוקות הקטנות הללו נופלים הדברים הגדולים. ממשקי האחריות היא דבר קריטי בעיקר בגזרת הצפון. חייבים לחדד את הנושא עד תום. ראש רשות מקומית חייב להכיר באחריות שלו לתחום החירום מה גם שלנושא יש משמעות גדולה על האופן שבו התושבים בוחנים אותו לקראת הבחירות המקומיות העתידות. יו"ר הוועדה הביע תמיהה מדוע בסך הקריטריונים של פיקוד העורף לבחינת מוכנות הרשות לא נכלל נושא המיגון על אף הפערים הגדולים שעולים בנושא".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו