"שרת המשפטים, משעמם לך?": בשמאל זועמים על 'חוק העמותות'

החוק החדש, שבימין מתעקשים לקרוא לו 'חוק השקיפות', מבקש לחייב את עמותות השמאל להדגיש את מקורות המימון שלהן בכל פעילות ציבורית • "נשק אינו רק רובה, אלא גם סיפור ממומן ושקרי על מכונות ירי המשמשת לטבח בחפים מפשע", הסבירה שקד

החוק שיזמה שרת המשפטים, איילת שקד, להגברת השקיפות בפעילותן של עמותות הממומנות על ידי מדינות זרות, המוכר יותר בשמו המקוצר 'חוק העמותות', צפוי לקבל היום את אישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה.

החוק החדש, מעורר זעם רב בצדה השמאלי של המפה הפוליטית, משום שהוא מכוון בעיקר כלפי עמותות השמאל, אשר מקבלות את עיקר מימונן מקרנות בחו"ל כמו 'הקרן החדשה לישראל', הנתמכות על ידי ישויות מדינתיות, בעיקר באירופה. עמותות הימין לעומתן, כמו 'ישראל שלי', 'אם תרצו' ו'חוננו', נהנות בעיקר מתרומות פרטיות של יהודים בחו"ל ועליהן לא יחול החוק החדש.

על פי החוק החדש, עמותה אשר רוב מימונה מגיע מישויות מדינתיות זרות תחויב לציין זאת בפרסומים ובדו”חות שהיא עורכת לציבור ובפניות לנבחרי ועובדי הציבור. נציגי עמותה כזו הפועלים בשטח הכנסת, יחויבו לענוד תגי זיהוי בולטים, בדומה ללוביסטים המייצגים גופים עסקיים. החוק אף קובע קנס בסך של 29,200 שקלים, על הפרה של כל אחד מהסעיפים האלו בפני עצמו.

קרא עוד:
[postim]

במחנה הציוני הוציאו היום הודעות גינוי נמרצות לחוק. "איילת שקד, משעמם לך?", שאל בבוטות יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג. "נגמרו הבעיות במערכת המשפט? הטרוריסטים היהודיים כבר מאחורי סורג ובריח? מצאת תרופה למחלת השחיתות שמכרסמת את מדינת ישראל? לא, מה פתאום… אלה לא הבעיות שמעסיקות בימינו את שרת המשפטים – אותך מעסיק רק דבר אחד – לסתום את הפה ל'סמולנים האלה' שמפחידים אותך כל כך"…

הרצוג הוסיף והקשה: "עמותות זכויות האדם הקשקשניות והרעשניות יחסלו את ישראל? הן האויב? מולן צריך להילחם בחוקים דרקוניים שבינם לבין שקיפות או דמוקרטיה אין אפילו קמצוץ של קשר?".

הצעת חוק נגדית: החלת שקיפות על כל העמותות, משאמל ומימין

עמיתתו להנהגת המפלגה, ח"כ ציפי לבני, הגישה הצעת חוק נגדית המבקשת להחיל את השקיפות המדוברת גם על העמותות הנתמכות בידי תורמים פרטיים – קרי: עמותות הימין.

לבני אמרה כי "חוק העמותות של שקד הוא חוק רע, חד-צדדי והמשך לקמפיין המתמשך נגד ישראלים שחושבים אחרת מהממשלה. זהו חוק שיגביר את הבידוד של ישראל, שעלול לפגוע על הדרך גם בתרומות של האיחוד האירופי למחקרים מדעיים בישראל.

"אני בעד שקיפות בעמותות – אבל על כולן! אני רוצה לדעת מי מממן את הארגונים שמייצרים פה שנאה ופחד כמו ׳אם תרצו׳, אני רוצה לדעת מיהם הזרים והגורמים הפרטיים או המדיניים שמממנים את כל העמותות, מימין ומשמאל", כך לבני.

השרה שקד נימקה את הצורך החיוני אותו היא רואה בחוק החדש ואמרה כי "מדינה המעוניינת להגן על ריבונותה, צריכה להציב גבולות להתערבותם של גורמים זרים. פלישה לתוך המרחב הציבורי והתערבות בוטה בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת, מהווה התערבות בריבונות – בוודאי כאשר התערבות זאת אינה שקופה.

"נשק אינו רק רובה או חרב. נשק הוא גם סיפור ממומן ושקרי על מכונות ירי המשמשת לטבח בחפים מפשע, סיפור המסופר לכל העולם על ידי עמותות המתיימרות לייצג האינטרס הישראלי אבל בפועל ממומנות על ידי מדינות זרות שמשתמשות בהן לפי השקפת עולמן", אמרה שרת המשפטים.

(צילום אילוסטרציה: הדס פרוש – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו