האיחוד האירופי מתנגד לסימון לוביסטים בעמותות שמאל; שקד: "מוצרים, כן לסמן?"

'חוק השקיפות' עבר בוועדת השרים לחקיקה והוא יחייב כל עמותה שרוב תרומותיה ממקורות בחו"ל לחשוף את שמות המדינות המסייעות לו • שגריר האיחוד האירופי: החוק מהווה פגיעה בדמוקרטיה; שרת המשפטים: התערבותן של מדינות זרות במדיניותה של מדינה אחרת היא הסכנה האמיתית לדמוקרטיה

חוק השקיפות של שרת המשפטים, איילת שקד, עבר היום בוועדת שרים לחקיקה והוא יובא בקרוב לאישור הכנסת.

הצעת החוק מבקשת להגביר את השקיפות בפעילותן של עמותות, אשר עיקר מימונן מגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות ולחייבן בשקיפות מוגברת.

החוק יחול על כל עמותה שמעל חמישים אחוז מתקצובה מגיע מישויות מדיניות זרות. קידומו של החוק החדש מעורר זעם רב בצדה השמאלי של המפה הפוליטית, משום שהוא מכוון בעיקר כלפי עמותות השמאל, אשר מקבלות את עיקר מימונן מקרנות בחו"ל כמו 'הקרן החדשה לישראל', והנתמכות על ידי ישויות מדינתיות, בעיקר באירופה. עמותות הימין לעומתן, כמו 'ישראל שלי', 'אם תרצו' ו'חוננו', נהנות בעיקר מתרומות פרטיות של יהודים בחו"ל ועליהן לא יחול החוק החדש.

שגריר האיחוד האירופי התבטא היום נגד החוק ואמר כי לטעמו החוק מהווה פגיעה בדמוקרטיה, וביקש מישראל "להימנע מפעולות שיפגעו בחופש הביטוי וההתאגדות"

שרת המשפטים איילת שקד, השיבה כי היא סבורה שהתערבותן של מדינות זרות במשטרה ובמדיניותה של מדינה אחרת הן הן הסכנה האמיתית לדמוקרטיה, "לא ייתכן כי האיחוד האירופי תורם לעמותות הפועלות בשמה של מדינת ישראל, כאשר למעשה הן משמשות כלי בידיהן של מדינות זרות ליישום המדיניות שלהן".

בתגובה לדברי השגריר שהאשים את החוק המעודד "שיימינג" , אמרה שרת המשפטים כי עמותות הדבקות בדרכן ובעמדותיהן אינן צריכות להתבייש בכך…

שקד הוסיפה ותמהה, כיצד השגריר והאיחוד היוצאים נגד החוק אינם עושים בדק בית ורואים כיצד החלטת האיחוד האירופי על סימון מוצרי התנחלויות מבקשות לעשות את אותו הדבר בדיוק, רק שכאשר ההחלטה מגיעה מאירופה ופוגעת בכלכלת ותושבי ישראל היא נחשבת למעשה לגיטימי.

"אנו מבקשים ממדינות המעוניינות להתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל לעשות זאת בגלוי, בדרכים הדיפלומטיות המקובלות ובאופן המקובל" אמרה שרת המשפטטים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו