סער מצטרף למתקפה של בנט: "המדיניות הפסיבית של נתניהו ויעלון נכשלה"

"ניהול הסכסוך עם הפלסטינים כפי שהיה בעשורים האחרונים אינו תקף עוד", אמר מי שהיה מבכירי הליכוד ושימש כשר החינוך וכחבר בקבינט המדיני-ביטחוני • "ישראל צריכה להיות אקטיבית ויוזמת גם בסביבה של אי ודאות וגם מחוץ לאזור הנוחות שלה"

מספר שעות לאחר ששר החינוך, נפתלי בנט, תקף באופן חריג את נתניהו ויעלון על "הקיפאון המחשבתי" ששולט בתפיסותיהם, מצטרף השר לשעבר גדעון סער לדבריו וטוען אף הוא כי תבנית המחשבה של ההנהגה המדינית-ביטחונית "נכשלה פעם אחר פעם".

בנאום שנשא היום בכינוס השנתי של המרכז למחקרי ביטחון לאומי (INSS), שהתקיים במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, אמר סער כי הפסיביות והתגובתיות של השנים האחרונות לא שירתו את ישראל – לא מדינית ולא ביטחונית וכי מדיניות 'ניהול הסכסוך' של ראש הממשלה ושר הביטחון, איננה תקפה עוד במציאות המשתנה סביבנו.

בדבריו הדגיש השר לשעבר כי המזרח התיכון ממחיש טוב יותר מכל אזור אחר, שאכן השתנו חוקי המשחק. "תפיסות היסוד הבינלאומיות מאותגרות על ידי אידיאולוגיות אלטרנטיביות. לא נראה שיתגבש סדר חדש יציב בטווח הזמן הקרוב. הימשכות המלחמה בסוריה מבטיחה את הצפתה של אירופה, כמו מדינות האזור, בפליטים וכפועל יוצא גם בטרור. בנוסף צפוי המשך גיוס של צעירים מכל העולם לסוריה. היחלשותה של ארה"ב באזור תתקבע".

קרא עוד:
[postim]

לדבריו, "הפסיביות והתגובתיות של השנים האחרונות לא שירתו את ישראל – לא מדינית ולא ביטחונית. ישראל צריכה להיות אקטיבית ויוזמת גם בסביבה של אי ודאות וגם מחוץ לאזור הנוחות שלה. המבחן הוא מבחן המעשה, לא מבחן הבנת התופעה. כשלא יוזמים אז נגררים ונפגעים, ולא משיגים שום דבר".

סער הסביר כי בראש ובראשונה נדרשת הגדרה של היעדים המדיניים והתוויית הדרך להשגתם. "ניהול הסכסוך עם הפלסטינים כפי שהיה בעשורים האחרונים אינו תקף עוד. הסכם בילטראלי אינו ישים ולכן עולה מתווה ההסכם האזורי. חשוב לבחון האם ניתן באמצעות תהליך מדיני אזורי בשיתוף מצרים וירדן לקידום פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ביותר ממובן אחד חשוב לבוא היום עם רעיונות חדשים בנושא, הצלחה אינה מובטחת אך הפרדיגמה הקודמת נכשלה פעם אחר פעם".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו