"הים אותו ים והערבים אותם ערבים": הניסים בים סוף לא מפסיקים • צפו

"הגזרה השתנתה, האיומים השתנו וזה מחייב אותנו להיערך בהתאם" אומר מפקד ספינת חיל הים בזירת ים סוף בעקבות ההתפתחויות בסיני • 200 כלי שיט נעים בזירה הגובלת בסעודיה, ירדן ומצרים ומתאמנים על כל צרה שלא תבוא

אלפי שנים עברו מקריעת ים סוף הניסית עליה נקראה בפרשת השבוע, ומה שהחל כנס שידוד מערכות הטבע נמשך כיום כשרשרת של ניסים מוסתרים בדרכי הטבע, בזירה הקשה והמשולשת בין סעודיה, מצרים וירדן, הגובלות בישראל.

זירת ים סוף כפי שהיא מכונה בעגה הצבאית, היא הזירה הקטנה מבין אחיותיה שבאשדוד וחיפה אלא שבשל ריבוי מדינות האויב הסמוכות לה היא משמעותית מאד. לפני קרוב ליובל שנים פגע חיל הים המצרי במשחתת אח"י אילת והביא לטביעתה בים התיכון מול פורט סעיד. 47 לוחמים מצוות המשחתת נהרגו כתוצאה מפגיעת טילים שנורו מספינות טילים מצריות, בקרב הזכור כקרב טילי הים-ים הראשון במערב. כיום אמנם מחזיקה ישראל בהסכמי שלום עם מצרים וגם עם ירדן אך קצת זהירות מעולם לא הזיקה.

כמאתיים כלי שיט נעים במסדרון הצר, לא רחוק ממצרים, מספר מיילים מסעודיה, עוברים במיצרי טיראן בדרך לבצע אימונים בשארם א-שייח', ופוקחים עין על המתרחש בסיני. "מכל הצבא אנחנו מגיעים הכי רחוק, לחלקים הדרומיים ביותר בים", מספר סמל אריאל יצחקי המשמש כמכונאי בכיר בספינה על ההפלגות לשארם. "אתה פשוט מפליג דרומה, הכי דרומה שיש, כש-360 מעלות סביבך זה מים ואתה לא רואה נקודת חוף. אתה לא יודע איפה הצפון, איפה הדרום, אתה יושב על החרטום ומקשיב לשקט".

חיל הים בזירת ים סוף 6

בתקופה האחרונה עוברת הגזרה שינויים רבים בעקבות ההתפתחויות בסיני. "מה שהיה פעם זה לא מה שיש היום, הגזרה השתנתה, האיומים השתנו וזה מחייב אותנו להיערך בהתאם", אומר מפקד הדבורה, סגן יובל שחף. לדבריו, מגבירה הפלגה את הערנות ומבצעת יותר סיורים, יותר אימונים ויותר מבצעים שעל רובם לא ניתן לפרט. "האימונים שלנו מותאמים למגוון תרחישים כמו ירי נגד טנק , חוליית מחבלים שנכנסת לחוף, ועוד תרחישים בהתאם להתראות מודיעין".

חיל הים בזירת ים סוף 7

מלבד המשימה לשמור על הזירה מפני חדירה של גורמי טרור אחראים הלוחמים הימאים גם למנוע מישראלים לחצות את הגבול. רק לאחרונה מנע צוות הדבורה מבחור בעל הפרעה נפשית לחצות את הגבול לעבר מצרים. משימה נוספת המוטלת עליהם היא לבדוק את הסוחרות המגיעות לאזור, לערוך בידוקים וזיהויים ולמנוע הברחות. בנוסף, מהווים כוח הצלה ובמקרה של דיווח על גולש שנעדר מסייעים באיתורו והחזרתו לחוף.

יירוט מטרות, וחילוץ של כלי שיט או אדם במים הם רק חלק קטן ממה שמתרגלים אנשי הפלגה יחד עם צוערי חובלים הנמצאים בשלב מתקדם של הקורס והגיעו לסדרת זירת ים סוף. "מהצד זה אולי נראה פשוט אבל זה לא", אומר צוער בקורס חובלים, עומר קורן. "יש הרבה מאוד שיקולים שאתה צריך להתחשב בהם במקביל, רוח, זרמים, גובה הגלים, סוג של מנוע שצריך לשלב. הפעולה דורשת ממך לתמרן בין כולם בצורה נכונה ולתפקד ביחד עם הגלים".

חיל הים בזירת ים סוף 10

אין ספק שמבין הגזרות זירת ים סוף היא השונה ביותר, אולי בגלל המיקום, אולי בגלל הקרבה לעיר אילת, אולי בגלל הים. אחת החוויות הגדולות ביותר של הפלגה ומה שמייחד אותה הם ללא ספק ההפלגות לשארם. הלוחמים מפליגים דרומה, לא רחוק ממצרים ובמרחק מה מסעודיה, ומבצעים אימוני ירי בשטח הפתוח והעצום של הים. "אתה עובר במיצרי טיראן ורואה המון ריפים וספינות שטבעו בעבר בסערות שהיו ונשארו עד היום על הסלעים", משתף סגן מפקד הדבורה, סגן תום גורן."בגלל שהגזרה שלנו קטנה יש אימונים מסוימים שאנחנו לא יכולים לבצע כאן ולכן אנחנו יורדים להתאמן במים הבינלאומיים", מספר. "סיבה נוספת להפלגה היא הפגנת נוכחות והרתעה".

אחד המחזות המרהיבים, לדבריהם של אנשי הצוות, הוא בלילה, כשאינסוף כוכבים מכסים את שמי שארם. לשאלה איך הם מצליחים להירדם בלילה הם צוחקים, "בבית יותר קשה לישון מפה", משיב סמל דקל סמי צאיג. "בגלל הנדנודים אתה ישן כמו תינוק". גם כשהם ישנים הם יודעים כי "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל".

חיל הים בזירת ים סוף 8

(צילומים: דובר צה"ל וסמ"ר נועם כהן)

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אם ה' לא ישמור עיר, שוא שקד שומר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו