חוק עמותות הימין הופל; שקד ללבני: "כשהיית שרת משפטים לא התעסקת עם זה"

הצעת חוק השקיפות של לבני נדחתה: מדינות- ייחשפו, תורמים פרטיים- לא • "העמותות הטובות משמשות כבנות ערובה של האג'נדה הפוליטית שלכם נגד חוק השקיפות" האשימה שרת המשפטים את לבני

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק העמותות של חברת הכנסת ציפי לבני, שדרשה להגביר את שקיפות מקורות מימון פרטיים לעמותות וארגונים.

כיום, חובת הדיווח על קבלת כספים בדו"ח הכספי הינה מצומצמת ואינה מאפשרת את השקיפות הציבורית המתבקשת בכל הנוגע למקורות המימון של עמותות שונות הפועלות בישראל.

בעבר תוקן החוק, אולם באופן שהגביר את חובת הדיווח כלפי עמותות המקבלות תרומות מישויות מדיניות זרות בלבד, בעוד עמותות המקבלות מימון של תרומות מגורמים פרטיים אינן נדרשות לעמוד בקריטריונים דומים של שקיפות.

ח"כ ציפי לבני הודתה כי החוק הועלה בעקבות הצעה שהגישה הממשלה "שקוראת לעצמה חוק השקיפות אבל בפועל נועדה לסמן את מתנגדי המשטר במדינת ישראל".

"מה שאתם רוצים זה לסמן אזרחים ישראלים שמתנגדים למדיניות שלכם ושזה רק טכני, זה בערך כמו שהאיחוד האירופי אומר על סימון מוצרים ישראלים. נתניהו אומר שהוא בעד שקיפות אבל לא עליו. כ-500 מיליון שקל בשנה נתרמים בשנה לעמותות פרטיות. 90% מהתרומות חסויות, כשהקריטריונים לחיסיון נותרים עלומים. אם באמת רוצים שקיפות, אז עד הסוף ועל כולם. אין כזה דבר חצי שקיפות" אמרה לבני.

שרת המשפטים איילת שקד השיבה: "לבני מנסה לייצר מראית עין של גזירה שווה בין שני עניינים שאין ביניהם שום קשר. בין חוק השקיפות אותו אני מקדמת במטרה למנוע התערבות מדינית זרה בישראל לחוק העמותות של לבני שיפגע בעשרות אלפי עמותות טובות שפועלות בישראל.

קרא עוד:
[postim]

"הניסיון לפגוע בעמותות הישראליות הניזונות מתרומות של גורמים פרטיים בשם איזה סוג של איזון קדוש כביכול הוא למעשה ניסיון לבצע בעמותות הישראליות "תג מחיר" פוליטי. לפי קו המחשבה הזה – אם עמותות הפוגעות אנושות באינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ייאלצו להיות שקופות – חובה עלינו להטיל מגבלות קשות גם על עמותות טובות שפועלות כדי לייצר סדר יום חברתי ולעזור לאוכלוסיית המגזר השלישי. לבני, את לוקחת איתך את העמותות הטובות שמקדמות סדר יום חברתי אמיתי כבנות ערובה של האג'נדה הפוליטית שלכם נגד חוק השקיפות. עובדה שכשהיית שרת משפטים לא התעסקת עם זה" אמרה שרת המשפטים.

40 תמכו בהצעה ו-42 התנגדו לה.

(אילוסטרציה: אורי לנץ – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו