"החטיבה היחידה שפועלת בעומק שטח האויב" • צפו בתרגיל לוחמי הקומנדו

ארבע יחידות מיוחדות פועלות יחד לראשונה תחת חטיבה אחת • מפקד עוצבת האש: "יש פה הסתכלות חדשה, כלי חדש שיאפשר לנו לשלוט ביכולות מסוימות שלא ראינו עד היום" • מערכי הקרב של חיל האוויר השתתפו אף הן בתרגיל החטיבתי וסייעו לחטיבת העלית במשימותיה : "מכפיל כוח אדיר בסבב הלחימה הבא"

היחידות המיוחדות של צה"ל אינן פועלות תחת אור הזרקורים אך פירות פעילותן מסייעות בחסדי שמים להצלת חיי אדם ולשמירה על בטחון העם היושב בציון. השבוע הן נחשפו במלוא המוכנות לקראת המערכה הבאה שעל פי כל הערכה מודיעינית, תבוא, ובעוצמה גבוהה בהרבה מהמשוער.

בימים סוערים אלו, כאשר מתבצעים מידי לילה מעצרים של חשודים בטרור, זוכים המסתערבים לסיקור תקשורתי מחמיא על פעילותם יוצאת הדופן למעצר מבוקשים בלב השטחים העויינים ברשות הפלסטינית. המסתערבים הצבאיים פועלים תחת יחידת 'דובדבן' שבסמלה מופיעה חרב פיפיות המסמלת את תחבולתו של אהוד בן גרא בהתנקשותו בעגלון מלך מואב, ויש בה משום ללמד על אופייה המבצעי. פעילות היחידה מסתייעת ביכולות מתקדמות ומסווגות והפכו אותה לאחת מארבעת 'היחידות המיוחדות' של צה"ל.

חיילי דובדבןלוחמי דובדבן באימון שטח בנוי

עמיתותיה הן יחידות "רימון" המתמחה בלוחמת מדבר, "אגוז" המתמחה בלוחמה בשטח סבוך ואשר הוכיחה את יכולותיה במלחמת הגרילה מול חיזבאללה, ו"מגלן" המצטיינת בהשמדת מטרות איכות בעומק שדה הקרב, גם היא השתתפה באופן נרחב במבצע 'צוק איתן'.

עד היום פעלו היחידות באוגדות נפרדות ועל פי חלוקה אזורית בעיקרה. לפני כחודש וחצי, על פי החלטת הרמטכ"ל, הוקמה חטיבת קומנדו ייעודית שתשנה את ההסתכלות ואת אופן ההפעלה של היחידות המיוחדות. השבוע, בתרגיל חטיבתי ראשון ל'חטיבת הקומנדו' הטרייה, הופעלו הלוחמים במשך 96 שעות ללא עצימת עין, הם שונעו בין יעד אחד למשנהו כשבכל רגע נוחתים עליהם עוד ועוד מטרות להסתערות. "התהליך הזה התחיל לפני חודש וחצי והוא לא מסתיים היום וגם לא עתיד להסתיים מחר", סיכם מפקד חטיבת הקומנדו, אל"ם דוד זיני, "יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור בה נצטרך להתמודד מול הרבה אתגרים וללמוד מהם, עד שנעצב את צורתה המתקדמת של חטיבת הקומנדו".

4"לא מסתיים היום ולא יסתיים מחר". תרגיל חטיבת הקומנדו

אחד מהאתגרים המרכזיים בתרגיל, שהתקיים במרחב הצפון ובקעת הירדן, הוא שילוב הכוחות בין היחידות, "זאת הפעם הראשונה שהיחידות פגשו אחת את השנייה", שיתף מ"פ ביחידת רימון, סגן ר'. "לכל יחידה יש סל כשירות שלה ומיומנויות ייחודיות משלה שהיא יודעת לעשות הכי טוב ובאמצעותם היא יכולה לסייע ולתת שירות ליחידה אחרת", הסביר. "התרגיל, כתרגיל ראשון של החטיבה, מהווה חלק מאוד חשוב ומשמעותי מהבנייה שלה כי ניתן למצוא בו את החסרים שקיימים ולהפיק לקחים לפעם הבאה", הדגיש. "אין ספק שהייתה מכת פתיחה טובה מאוד".

"האתגר הכי גדול הוא לפעול בסביבה שהיא מאוימת 360 מעלות בשטח האויב", סיפר לאתר צה"ל מ"פ ביחידת דובדבן, סרן א'. "כל הפעולות צריכות להתבצע במהירות תוך שאנו משאירים מינימום עקבות מאחורינו ומגיעים למקום מבטחים. מדובר בחטיבה היחידה שפועלת בעומק שטח האויב מה שדורש מאיתנו התמודדות אחרת לגמרי", שיתף. "אי אפשר לחזור אחורה וזה מצריך המון חשיבה על הפרטים הכי קטנים".

2"אי אפשר לחזור אחורה". לוחם קומנדו בתרגיל, השבוע

לתרח"ט קדמו שבועות רבים של הכנות בהם למדו היחידות אחת על השנייה והכירו את האויב- דפוסי פעולתו, אמצעי לחימה בהם הוא משתמש ועוד. "התרגיל העלה את הביטחון של הלוחמים ואת תחושת המסוגלות", אמר מ"פ ביחידת מגלן, סרן ע'. "תרגיל מהסוג הזה כולל בתוכו המון אתגרים גם פיסיים וגם מנטאליים".

לאורך התרגיל שיתפה כל יחידה ממומחיותה ותרמה לשדה הקרב כמו שרק היא יודעת לעשות. "מדובר בחלק משמעותי מהבנייה של החטיבה כי פגשנו בדברים למעשה בפעם הראשונה וזה מלמד המון", שיתף מ"פ ביחידת רימון, סגן ר'. "הוא שם לנו מראה לגבי ההתמודדויות העתידיות שלנו. אין עוד חטיבה כזאת בצבא, היא תהיה מכפיל כוח אדיר בסבב הלחימה הבא".

יחידת רימון"מכפיל כוח אדיר". יחידת רימון

אחרי כל הפעילויות המוצלחות של היחידות, מבצעי העבר יהיו משחק ילדים בהשוואה להפעלת המסה האדירה של כוחות מיוחדים במלחמה הבאה. ברגע האמת כוח המחץ יפעל בשיתוף כלל החילות והיחידות המיוחדות של הצבא ויעניקו תנופה משמעותית לניצחון על האויב.

בתרגיל שנערך השבוע, ניתן משקל רב להיבט ההטסה של הכוחות המיוחדים שיוקפצו מזירה לזירה, אם במלחמה רב-חזיתית או אפילו במלחמה מוגבלת. התרגיל החטיבתי עימת לראשונה את היחידות כחטיבה אחת עם משימותיה המורכבות בהן היא תזדקק לסיוע משמים וגם מן האוויר. עיקר השתתפות חיל-האוויר בתרגיל הייתה במסגרת שני מבצעים מוסקים. "כוחות קומנדו הם הכוחות המרכזיים שיהיו מוטסים ומוסקים בלחימה", מסביר רס"ן חגי, ראש מדור תרגילי יבשה ביחידה לשיתוף פעולה. "לכן המיקוד בתרגיל היה במערך המסוקים, ובמערך מסוקי הסער בפרט. כל טייסות המסע"ר השתתפו ותרגלו הטסה אופרטיבית של הכוחות ממנחתים אל נקודות כינוס אחרות במרחב התרגיל".

6"הכוחות המרכזיים שיהיו מוטסים ומוסקים בלחימה". המסק"רים בתרגיל הקומנדו

אוגדת "עוצבת האש" של פיקוד המרכז, היא אשר תפעיל את חטיבת הקומנדו לצד חטיבת הצנחנים, האוגדה מתמחה במבצעים מיוחדים ולשם כך היא מסתייעת במערך המסוקים, בכלי טיס בלתי מאוישים ובמטוסי תצפית.

אופי הפעילות של חטיבת הקומנדו הינו להגיע לכל מקום בכל זמן, ולפעול בשטח האויב למשך זמן רב. אופי זה דורש היערכות מודיעינית רבה. מערך המודיעין של חיל-האוויר נדרש לספק לחטיבה מודיעין רלוונטי מקדים, ואף נוכח מעל הכוחות בשטח ומספק עבורם אינפורמציה בזמן אמת. "התרגיל תורם לשיתוף הפעולה עם החטיבה ולהבנה של היתרון היחסי שלנו, על-מנת שנוכל לסייע בביצוע המשימה על הצד הטוב ביותר", הסביר רס"ן דניאל, סגן מפקד טייסת "הראשונה", המפעילה את מטוס החוזי "צופית". "החטיבה מבצעת פעולות רגישות שדורשות מידע מודיעיני רב, לכן אנחנו עוברים עם הכוחות מראש על מרשמי הקרב ועל התכנון האופרטיבי שלהם".

3

מערך הכטב"ם ערוך לכל הגזרות ומבצע פעילות יומיומית באיסוף מודיעין ובמערכות הביטחוניות נחשב למסייע צמוד לכוחות הקרקע אשר מלווה אותן ממעל ומקיים איתן יחסים שוטפים. "אנחנו תורמים לכוחות החטיבה בהכנת המודיעין ובהבנה של מה שקורה בשטח לפני שהם נוחתים לבסוף באמצעות מסוקי הסער ומתפזרים לנקודות אליהן פניהם מועדות. אנחנו נותנים תמונת מצב ומספקים מודיעין עד לשעת הש' אז המשימה יוצאת לדרך", מתאר סגן דניאל. "מאותו רגע אנחנו אחראיים לבדוק את המרחב מפני האיומים שעלולים לבוא בדרכו של הכוח, מסייעים בהכוונת הכוחות למתן אש ומקצים כוחות במידת הצורך לסיוע אווירי. עבורנו האתגר המרכזי הוא יצירת שפה משותפת וחשוב לנו שהחטיבה תיחשף ליכולות שלנו כדי שבמלחמה הבאה נדע לעבוד הצורה המיטבית".

העימות הבא בצפון ובדרום הינו בלתי נמנע, התחמשותם של ארגוני הטרור בגבולות הארץ עומדת לחצות את הקו האדום ולהצית תבערה מלחמתית קשה. בסיומו של התרגיל שהוכתר בהצלחה, התקווה היא כי לא יהיה צורך בהפעלת הכח שיביא להכרעה משמעותית בקרב, בתנאי שיתקיים בנו הכתוב "וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל".

5

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו