גפני אישר: הטבות מס ל'רופאים לזכויות אדם' ועוד 55 עמותות

העובדה שברשימת העמותות הופיע ארגון 'רופאים לזכויות אדם' הובילה לעימות חריף בין חברי הכנסת שהוכרע בסיוע קולות האופוזיציה • יו"ר ועדת הכספים: "יש כאן עמותות שאני אפילו לא יכול לקרוא אותן בשם ובכל זאת אני מצביע בעדן"

בתום דיון סוער במיוחד שכלל חילופי דברים קשים בין חברי הכנסת, אישרה היום (ג') ועדת הכספים, הטבות במס ל-56 עמותות חברתיות. ל-54 עמותות אושר פטור ממס על תרומות ול-2 עמותות אושרו הקלות במיסוי מקרקעין. זאת לאחר שכל העמותות עמדו בקריטריונים המקנים את הזכות להטבות ולאחר שנבדקו ע"י רשות המיסים.

העובדה שברשימת העמותות שהובאה לאישור ועדת הכספים, הופיע גם ארגון 'רופאים למען זכויות אדם', הובילה לעימות חריף בין חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. הראשונים דרשו להחריג את העמותה ולהצביע עליה בנפרד על-מנת למנוע ממנה את ההטבה. בסופו של דבר ההטבה אושרה לכל העמותות.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני קרא לחברי הכנסת להיצמד להליך הטכני של אישור הטבות המס בהתאם לנוהל שנקבע בעניין בוועדה ולאחר שהעמותות נבדקות ע"י הדרגים המקצועיים המוסמכים לכך ברשות המיסים ובמשרד המשפטים. "אם נעבור עמותה עמותה, ישנן רבות שאני אישית, לא יכול להצביע בעדן, ועל-כן אני מציע שכל עוד לא מתעוררת בעיה חוקית לגבי עמותה כלשהי, או שאין חקירת משטרה המתנהלת כנגדה, לא נוציא אותה מהרשימה".

קרא עוד:
[postim]

מנהל מחלקת מלכ"רים, ארז אורעד, הסביר ש"עמותת 'רופאים למען זכויות אדם' נבדקה" וכי מדובר בעמותה ש"פועלת מ-1992 למתן סיוע רפואי למי שלא מקבל כזה. העמותה מסייעת לתושבי יו"ש, רצועת עזה וישראל. הזיקה למדינה והתפלגות הפעילות הן: 32% מהפעילות למען תושבי יו"ש, 27% לחסרי מעמד בישראל, 8% לאסירים ועצירים, 29% לחבל עזה ו-4% לתושבי ישראל בתחום הקו הירוק. לפי הנוהל החדש לגבי סעיף 46, המבחן הוא זיקה למדינת ישראל ואנחנו לא דנים ברשות המיסים בנושאים פוליטיים ועל-כן העמותה נכללת ברשימה".

חברי הכנסת מיקי זוהר ואורן חזן מהליכוד, ובצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, דרשו לקיים הצבעה נפרדת על העמותה וטענו שאין לאפשר לה את הטבת המס שכן היא פועלת ללא זיקה למדינת ישראל ואף פועלת נגד המדינה. "אנחנו קורבן של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, שהחליט שבקריטריונים המזכים בהטבה מספיק שתהיה 'זיקה למדינת ישראל' והוסר מהם המונח 'לטובת מדינת ישראל' " האשים ח"כ מיקי זוהר "העמותה בעיקר מסייעת לאויבי ישראל ולכן אנחנו מתנגדים לאשר לה את ההטבה ומבקשים להחריג אותה ולקיים הצבעה נפרדת לגביה" אמר.

בעקבות דבריהם התפתח עימות והיו חילופי דברים קשים בינם לבין חברי הכנסת מהאופוזיציה. מי שניסה יחד עם יו"ר הוועדה גפני לקדם דיון עקרוני על הנוהל לדיון בהטבות המס היה ח"כ מנואל טרכטנברג שטען כי "לא ניתן בכל פעם שלא מתאים פוליטית או אידיאולוגית להחריג עמותה מסוימת. אם רוצים, אפשר לחזור ולדון בכללים, אם לא אי אפשר להוציא את מי שלא מוצא חן". טרכטנברג פנה לחברי הכנסת ושאל: "האם אתם מתנגדים לקביעת קריטריונים ברורים, מחמירים ככל שיהיו? אם לא יש לעמוד בהם גם כשלא נוח".

לבסוף, קיבל היו"ר גפני את בקשת שלושת חברי הכנסת מהליכוד ומהבית היהודי וקיים הצבעה נפרדת על עמותת 'רופאים לזכויות אדם' וההטבה אושרה לה בתמיכת האופוזיציה, יו"ר הוועדה גפני וח"כ רחל עזריה. גפני חזר ואמר, כי לאחר שנקבעו נוהל ברור וקריטריונים אחידים ושקופים לאישור ההטבה, אין להתחיל כאן בוועדה דיון נפרד על דבר הזכאות של כל עמותה, למעט אם יש חשד ודאי לאי-חוקיות. "מגיעות לכאן רשימות שבהן עמותות שאני אפילו לא יכול לקרוא אותן בשם ובכל זאת אני מצביע על כל רשימה של עמותות כמקשה אחת. כך צריך לנהוג כל עוד לא נחליט על שינוי הכללים".

(אילוסטרציה: צלם – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו