”משיקולי הרתעה”: הנהג שהרג 24 מנוסעיו לא ישוב לנהוג באוטובוס

בפסיקה אקטואלית מאין כמוה, דחה בית המשפט את ערעורו של אדוארד גלפונד שאוטובוסו התהפך בכביש 12 וגרם לעשרות הרוגים • השופטים קבעו כי למרות שמדובר במטה לחמו, אין לתת לו לשוב לכביש כנהג רכב ציבורי • "מן ההכרח להרתיע מפני אי הקפדה על חוקי התנועה, בפרט בנהג האחראי לחייהם של עשרות נוסעים שהפקידו חייהם בידיו" נכתב בפסק הדין

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של נהג האוטובוס אדוארד גלפונד ואת ערעור שכנגד בפרשת התהפכות אוטובוס של תיירים לתהום בכביש היורד לאילת.

בי"ט כסלו תשס"ט (16 בדצמבר 2008) אירעה תאונת דרכים טראגית, הקשה ביותר בתולדות ישראל, כאשר אוטובוס של תיירים רוסיים הנהוג על ידי אדוארד גלפונד התהפך בכביש 12 היורד לאילת. כתוצאה מהתאונה נהרגו 24 מהנוסעים, 15 נפצעו קשה, 13 נפצעו קל ונזק כבד נגרם לאוטובוס.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע את הנהג בעבירות של הריגה, חבלה חמורה ופציעה, ודן אותו ל-8 שנות מאסר בפועל, שלילת רישיונו לנהוג ברכב ציבורי או כבד לצמיתות ופסילה ל-25 שנים מלהחזיק ברישיון נהיגה רגיל.

היום, דחו שלושה שופטי בית המשפט העליון את ערעורו של אדוארד גלפונד ואת ערעור המדינה תוך שצוין בפתח הדברים כי במקרה זה אין מחלוקת כי התאונה אירעה במהלך ניסיון לעקוף אוטובוס נוסף, האוטובוס שבו נהג גלפונד יצא לעקיפה במקום שבו אין תמרור האוסר זאת, קיים קו הפרדה מקווקו ושדה הראיה אינו מוגבל.

על פי הפסיקה המאוששת, לא ישוב הנהג להחזיק בהגה האוטובוס כל ימי חייו. גם כנהג רכב פרטי יוכל לשוב לכביש רק בעוד 18 שנה.

At least 25 dead when tour bus overturns near Eilatכוחות חירום גדולים פעלו בשטח המסובך. (צילום: פלאש 90)

 

התאונה הקשה ביותר בישראל

אדוארד גלפונד, נהג אוטובוס בחברת "טרוולוקס" יצא בצהרי י"ט כסלו תשס"ט משדה התעופה "עובדה" לעיר אילת. הנסיעה היתה שגרתית עבורו, קבוצות תיירים רבות שונעו על ידי החברה ובאמצעותו לעיר הדרומית, אך זהות הנוסעים הנוכחיים היתה חשובה ביותר לחברה. באותו היום, עלו לאוטובוס קבוצה של סוכני נסיעות שהגיעו לישראל מהעיר סנט פטרבורג שבפדרציה הרוסית.

סמוך לשעה 14:30, משעלו 49 אנשי הקבוצה לאוטובוס ומילאו את כל מקומות הישיבה בו, ולאחר שכל כבודתם אוכסנה באוטובוס, החל הנהג בנסיעה דרומה בכביש 12 משדה התעופה לכיוון אילת. בהגיעו למחסום הצבאי בעין נטפים עצר הנהג את האוטובוס לצורך בדיקה והמתין לפתיחת המחסום לקראת המשך הנסיעה. בשלב זה הגיע למחסום אוטובוס נוסף, שבו נהג רמי ואזנה, האוטובוס השני עצר אף הוא במקום לצורך בדיקה והמתין בסמוך לאוטובוס של גלפונד. משנפתח המחסום החל ואזנה להתקדם ויצא לדרכו ראשון לכיוון אילת, כשגלפונד נוסע בעקבותיו.

כביש מס' 12, בקטע שבין מחסום עין נטפים לבין אילת, הוא כביש דו-סטרי בעל נתיב נסיעה אחד לכל כיוון. המהירות המרבית המותרת בו היא 80 קמ"ש או פחות, בהתאם לתנאי הדרך. זהו כביש הררי ומפותל מאוד, ולגלפונד היה נדמה כי זה מקום הולם לנסות לעקוף את האוטובוס של ואזנה.

כביש 12כביש הררי ומפותל. (צילום: אורי)

בקטע הכביש שבו אירעה התאונה קיימת עקומה חדה שמאלה ולאחריה ישורת, שבסיומה עקומה חדה ימינה. לכל אורך העקומה ימינה גובל הכביש, מצדו השמאלי, בתהום שעומקה 54 מטרים אך גלפונד בהתלהבותו לא שת לבו גם לזאת. בין סוף העקומה שמאלה לבין הישורת החל גלפונד לעקוף את ואזנה, ולצורך כך עבר לנתיב הנסיעה הנגדי. תוך כדי כך האיץ את מהירות האוטובוס, כך שלקראת סוף הישורת הגיעה מהירות נסיעתו ל-98 קמ"ש – מהירות העולה ב-18 קמ"ש על המהירות המרבית המותרת וגבוהה באורח משמעותי מזו שהתאימה לנהיגה באוטובוס מלא בנוסעים ובכבודתם

רק משקרב לתחילת העקומה ימינה, בנסיעתו המהירה מדי במסלול הנגדי, הוא החל להאט את נסיעתו. בשלב זה סטה האוטובוס לעבר השול השמאלי. כשניסה לשוב אל הכביש תוך הטיית ההגה ימינה, פגעה הדופן השמאלית-אחורית של האוטובוס במעקה הבטיחות המוצב מעבר לשול של המסלול הנגדי לכיוון נסיעת האוטובוס. עתה, החל משלב הפגיעה, המשיך האוטובוס בנסיעה המהירה בצמוד למעקה הבטיחות, כשהדופן השמאלית שלו מתחככת במעקה.

תוך כדי נהיגה זו איבד גלפונד את השליטה באוטובוס, והאוטובוס על יושביו החל לנטות שמאלה, עד שנהדף מעבר למעקה ולכיוון התהום. מכאן המשיך האוטובוס להתהפך כמה פעמים תוך שהוא מתדרדר במורד המדרון אל עבר התהום, עד שנעצר בתחתיתו, כשהוא הפוך על צדו השמאלי.

כתוצאה מהתהפכות האוטובוס והחבטות שספג במהלך התדרדרותו לתהום נפגעו כל נוסעי האוטובוס. 24 מסוכני התיירות שנסעו בו נהרגו, ו-25 נוספים, מדריך התיירים והנהג עצמו נפצעו בדרגות חומרה שונות.

At least 25 dead when tour bus overturns near Eilatהמראות המחרידים בזירה הקשה (צילום: פלאש 90)

העונש שגזר בית המשפט על הנהג, שעיקרו 8 שנות מאסר בפועל, 25 שנות שלילת רישיון לרכב ואיסור לכל החיים על נהיגה ברכב ציבורי, עורער גם על ידי הנהג עצמו שדרש הקלה בשל צרכי פרנסה וגם על ידי המדינה שמחתה על קולת העונש ודרשה להחמירו.

השופט הדגיש בפסיקתו כי למרות היותו של הנהג אדם המנהל אורח חיים נורמטיבי, שהתאונה הסבה לו עצמו סבל רב, למול זאת שקל בית המשפט המחוזי שיקולי גמול והרתעה – את ריבוי הקורבנות שגבתה התאונה ואת ההכרח להילחם בנגע תאונות הדרכים ולהרתיע מפני אי הקפדה על חוקי התנועה. עוד הובאה בחשבון העובדה שמדובר בנהג רכב ציבורי האחראי לחייהם של עשרות נוסעים שהפקידו חייהם בידיו.

נוכח הפער בין חומרת התנהגות הנהג, המצויה לדעת השופטים ברף הנמוך של עבירות ההריגה, לבין תוצאתה הקטלנית של התאונה, שאין למצוא דומות לה, נמנע בית המשפט מלקבל את הערעורים, עם זאת, צויין בפסק הדין הסופי כי קטילת החיים הרבים שהביאה אתה התאונה מהווה כמובן שיקול של ממש להחמרה בענישה, שהרי "כל אדם הוא עולם מלא".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אתם גורמים לאנשים פאניקה,התמונה שבכותרת מאוד מאוד מלחיצה!!!

תחליפו בבקשה תמונה!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו