עוד לפני פורים: דיון בכנסת לקראת הילולת הרשב"י בל"ג בעומר

הוועדה לפניות הציבור דנה היום בהערכות לקראת הילות הרשב"י בל"ג בעומר באתרא קדישא מירון • ח"כ אייכלר: "לא ייתכן כי שיקולי תקציב יגרמו לכשלי בטיחות באירוע השנתי הגדול ביותר בארץ"

הוועדה לפניות הציבור, בראשות חבר הכנסת ישראל אייכלר התכנסה לדיון ראשון בסדרה על מנת לעקוב אחר ההערכות וההכנות להילות הרשב"י במירון.

יו"ר הוועדה, ח"כ אייכלר אמר בדיון כי "הילולת ל"ג בעומר בשנה שעברה הייתה מוצלחת, אך ייתכן שציבור גדול חשש מהקריסה שהיתה בשנים קודמות ונמנע מלהגיע. עלינו להיערך בצורה מיטבית לאירוע כדי לשמור על רמת השינוע של הנוסעים והעולים".

"השנה האירוע חל באמצע השבוע ומתחלק ליומיים. צריך להיערך לקליטת כמות משתתפים גדולה יותר, משנה שההילולא חלה במוצ"ש. יש להשקיע בחניונים ובתאורה, וצירי פינוי למקרי חירום. לא ייתכן כי שיקולים כלכליים יביאו לכשלי בטיחות באירוע. יש החלטת ממשלה להקמת צוות בין-משרדי למימון אתר קבר הרשב"י וצריך לתקצב ולבצע זאת באופן מיידי" – אמר.

קרא עוד:
[postim]

בדיון נפרסו תכניות הילולת הרשב"י על ידי נציגי המרכז למקומות הקדושים, המשטרה, כבאות והצלה, מד"א ואיחוד הצלה. הם הציגו לוועדה את הלקחים שהופקו בשנה שעברה, לקראת יום ל"ג בעומר במטרה למנוע פגיעה בנפש של באי האירוע ולאפשר שמחה שלימה וזרימה שוטפת של התנועה.

עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת ציין כי "הפקת האירוע דורשת 14 מיליון ₪, וחסרים שנים וחצי מליון ₪. אנו מבקשים ממשרד התחבורה לסייע עם הסכום החסר. פלוס הוסיף כי "אנו עומדים לקראת ביצוע פרוייקט התחדשות לאתר, בשיתוף עם קק"ל, אך אינני בטוח כי נספיק לבצע את כלל השינויים הבטיחותיים הדרושים עד למועד האירוע".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס אמר כי על משרדי הממשלה לממן פיתוח של האתר. משרד התחבורה צריך להיות אחראי על טיפול בחניונים. יש לוודא כי בעלי הדוכנים לא יפריעו ויסכנו את ההולכים. הוא דרש הצבת ספסלים וברזיות וסלילת דרך קישור בדרכי החירום הקרויים "בורמה א וב. כדי שיהיו פנויים וערוכים בעת סכנה. כן הזהיר מפני בעיות בטיחות בעת ההדלקה ונכונות אמבולנסים וכיבוי. כל שנה מדברים על פיקוח נפש, ואין מציבים תאורה בכבישים סביב מירון כמו כביש 89 ו 866 והיו כבר תאונות שם בגלל החשיכה".

נצ"מ אילן מור, נציג אגף התנועה הדגיש כי בשנת 2015 חלה עליה של כ-15% במספר המשתתפים באירוע. לדבריו, "ההצלחה נבעה מתכנון טוב והפקת לקחים. אנו רואים חשיבות גם בחוויית השירות. לכן בשיתוף עם מנהלת התחבורה הציבורית נפעל גם השנה להקלה על התנועה, להורדת הצפיפות ולהרחבת האזורים להורדת והעלאת נוסעים. ההר אינו יכול להכיל את כמות הרכבים הפרטיים שמגיעים לאזור. לכן בכוונתנו למנוע הגעה של רכבים פרטיים למירון, ולהעמיד לרשות הבאים הסעות נוחות אל האירוע וממנו".

הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים אמר כי אי אפשר להיות רגועים, לפני שנעשה את כל הניתן לאבטחת האירוע. "אל לנו לנוח על זרי דפנה מהצלחות השנה שעברה. דרישות הפיתוח מפגעי הבטיחות הן גבוהות מאוד ולא נוכל לעמוד בהן. יוצבו שירותים רבים במקום, לרווחת הציבור. במידה ויתקבלו האישורים הנדרשים על ידי מהנדסי בטיחות, יוצבו ספסלים במעלה ההר לטובת ההולכים. הוא דרש לקיים את בקשת המשטרה ושירותי הכיבוי לסלול דרכי מילוט, בנחל מירון ובין שתי דרכי בורמה".

נציג מד"א ונציגי הכבאות דברו על הסכנות והפתרונות שהם מציבים בשטח. נציג שירותי הכיבוי טען כי למען הבטיחות במקרי אש, חייבים לסלול דרכי מילוט בין שתי ה"בורמות" ובנחל מירון. נציג איחוד הצלה סיפר כי יש מפה ושילוט שתאפשר לאזרחים להודיע לכוחות ההצלה היכן הם נמצאים והמתנדבים יוכלו לאתר אותם במהירות. בנוסף יחולקו דף הסבר והנחיות עם מספרי טלפון, הכוונה, פירוט החניונים לרווחת הציבור.

הועדה החליטה לדרוש מן השר לאיכות הסביבה ורשות הטבע והגנים, למלא אחר המלצות הבטיחות של המשטרה והכבאות ולאפשר סלילת דרכי מילוט מסביב לאתר קבר הרשב"י בשטחים שברשותם, כי יש בהם משום פיקוח נפש. כמו כן החליטה הועדה לאמץ את דרישת המרכז הארצי למקומות קדושים להקים מאות תאי שירותים וספסלים, שיפוזרו מהחניונים ובכל הדרכים העולים לציון ולחלק מים לשתיה, כולל בתוך האתר הקדוש.

IMG-20160321-WA0067

IMG-20160321-WA0072IMG-20160321-WA0090IMG-20160321-WA0100

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו