ריבלין: "כבר לא ניתן לבלוע את הצפרדע של מתן פטור לחרדים"

יו"ר הכנסת: "פעם אולי ניתן היה לבלוע את הצפרדע של מתן פטור לתלמידי ישיבות משירות צבאי אך לא ניתן לעשות זאת עוד"

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, נשא הבוקר (ג') דברים בכנס לשכת עורכי הדין באילת והתייחס לשאלת חוק טל. "במדינת ישראל של 2012, החרדים והערבים, כבר אינם מיעוטים ולא ניתן להתייחס אליהם ככאלה. החרדים והערבים ביחד מהווים כשלושים אחוז מאוכלוסיית ישראל. נדרש שינוי תודעתי בתפיסת יחסינו עם החרדים: לא עוד יחסים בין רוב ומיעוט, אלא כינון יחסים של שותפות".

יו"ר הכנסת הסביר: "סדרי הגודל הנוכחיים והעתידיים של החרדים באוכלוסייה מחייבים אותנו לבחון מחדש זכויות שניתנו לו מתוקף היותו מיעוט. לא ניתן עוד להתייחס לציבור החרדי בישראל כמו אל כת האיימיש בארה"ב. פעם אולי ניתן היה לבלוע את הצפרדע של מתן פטור לתלמידי ישיבות משירות צבאי אך לא ניתן לעשות זאת עוד".

עוד באתר:

[postim]

ריבלין שלל את האפשרות של הסדר בכפיה והביע חשש שקואליציית הענק תפנה למהלך כזה. לדבריו, "דמוקרטיה לא יכולה להפעיל אמצעי כפייה כלפי ציבור כל כך גדול מבלי לסכן את המרקם החברתי שלה, ואת החוסן שלה.

"קדימה, הליכוד, וישראל ביתנו, יכולות כיום להרכיב לבדן קואליציה חילונית ולנהל את המדינה כראות עיניהם, גם ללא תמיכתם של ש"ס או יהדות התורה. אלא שאישור חוק בכפייה, במסגרת קואליציה כל כך רחבה יכול אמנם להיות תקף פורמאלית, אך לא חכם מעשית", הזהיר ריבלין.

כפיית גיוס? תראו אלפי חרדים בבתי הכלא

"שימוש בכוח הכפייה הלגיטימי של המדינה, כלפי ציבור גדול כל כך עלול לערער את שיווי המשקל של החברה הישראלית", אמר ריבלין והוסיף: "מדינת ישראל לא תוכל להתמודד עם אלפי חרדים בבתי הכלא".

לדבריו, "כפיית גיוס מיידי על הציבור החרדי, אין משמעותו אלפי חרדים רצים על הג'בלאות אלא אלפי חרדים בבתי הכלא. אינני רואה מצב שבו מגבשת הוועדה המיוחדת חלופה לחוק טל, תוך שהיא מתעלמת מהעמדה החרדית. מהלך היסטורי בעניין גיוס בחורי הישיבות, יקרה רק אם החרדים יהיו חלק ממנו, ואם המהלך יתקבל בהסכמה ובהירתמות משותפת".

"ההנהגה החרדית חייבת להשתחרר מהעמדה הפסיבית שלה"

על ההנהגה החרדית אמר יו"ר הכנסת: "החרדים יהיו חייבים להשתחרר מהעמדה הפסיבית שלהם ביחס לשאלות הרות הגורל העומדות בפני מדינת ישראל. הם יהיו חייבים לקחת אחריות על עתיד המדינה הזו, ולשאת בנטל המשימות המונחות לפתחה.

"הם לא יוכלו עוד לחשוב על עצמם כעל מיעוט מותקף וחסר זכויות. כבר היום יש שרים, סגני שרים, וראשי וועדות חרדים, המקבלים הכרעות הנוגעות למדיניות, ואשר משפיעות על חיי כאן הציבור כולו. יהיה בהחלט קשה להסביר כיצד יוכל שר חרדי להיות שותף בממשלה שתחליט על יציאה למלחמה, מבלי שילדיו או ציבור בוחריו יישא בהשלכות החלטה זו".

ריבלין הדגיש: "חשוב שלא נחזור על הטעויות המהותיות של הסדר תורתו אומנתו. מדינת ישראל צריכה להימנע מהמצב האבסורדי שבו היא השוטר הרע שמעניש חרדי שבוחר לצאת מהישיבה ולהשתלב בחברה הכללית. כיום, נוצר תמריץ שלילי לפיו הופכת חובת הגיוס למניע של הישארות בישיבה. חובה, שהפחד ממנה, מזין הן את התעצמות הישיבות, והן את התלות של הבחורים בראשי הישיבות. חייבים לפתוח פתח ליציאה המונית של בוגרי החברה החרדית לשוק העבודה ולנתק את ההתניה בין שירות צבאי ליכולת לעבוד על ידי מתן תמריצים משתלמים למתגייסים והעדר תמיכה במי שלא מתגייס".

שירות צבאי יפתח בפני החרדים דלתות חדשות

יו"ר הכנסת העריך כי "המהלכים המסתמנים מתוך מכלול החלופות שנדונות בכנסת, ואני אומר זאת בזהירות רבה, אינם מכוונים כלפי יצירת מכסות פטור. עם קבלת חלופה חדשה, צה"ל ומנהלת השירות האזרחי יצטרכו להשקיע תקציבים וכוח אדם בפתיחת מסלולים נוספים למתגייסים חרדים בעלות של מאות מיליונים רבים, אם לא מעבר לכך.

"אך זוהי השקעה משתלמת, מחויבת ערכית ומחויבת המציאות מתוך הסתכלות לעתידנו המשותף כחברה. אני מאמין שכל שקל שיושקע במסלולים מיוחדים לחרדים יצדיק את עצמו וערכו אף יגדל. שכן שירות צבאי יפתח בפני החרדים דלתות שהיו סגורות עד כה. יסייע לשבירת מעגל העוני והרווחה החרדי והתרומה לחברה ולכלכלה בישראל תהיה אדירה".

משרדי עורכי דין מדירים מתמחים חרדים

בסיום דבריו, הקריא ריבלין בפני עורכי הדין את מכתבו של יו"ר אגודת הסטודנטים בקמפוס החרדי במכללת קריית אונו שבו הלין על כך שמשרדי עורכי הדין מדירים מתמחים חרדים ולא מקבלים אותם להתמחות או לעבודה.

ריבלין קרא לעורכי הדין לקלוט מתמחים חרדים במשרדיהם, ואמר "אני מאמין ששילוב המגזר החרדי בתעסוקה לא עובר רק דרך צה"ל. גם המגזר הפרטי, ובתוכו משרדי עורכי הדין, חייבים כבר היום לפתוח את שעריהם בפני הציבור החרדי.

"לא ייתכן שקהילה מקצועית ייצוגית ואיכותית זאת, לא תברר את חלקה המעשי במשימה הלאומית המונחת לפתחה של מדינת ישראל של שילוב המגזר החרדי בתעסוקה. הגיע הזמן שקהילה זאת תשאל את עצמה האם היא מחויבת למשימה הלאומית הזאת או שהיא מסתפקת בניע ראש. הגיע העת, שנפרע כולנו את דיבורינו במעשים ולא רק במילים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו