בתמונה: שוטרים מאבטחים בית יהודי בשכונת שמעון הצדיק. צילום: פלאש 90

70 שנה לאחר ההשתלטות הערבית – הבית חזר לבעלות יהודית

כוחות משטרה פינו הבוקר משפחה ערבית מבית בבעלות יהודית בשכונת שייח' ג'ראח (נחלת שמעון) במזרח ירושלים. הפינוי התאפשר לאחר מאבק משפטי ממושך וב'קרן לאדמות ישראל' צופים פינויים נוספים בקרוב • בפנים: הסיפור המלא ותיעוד מהשטח

לאחר סאגה משפטית ארוכת שנים, פינו הבוקר (שלישי) כוחות משטרה משפחה ערבית מבית בבעלות יהודית בשכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים. מדובר בפינוי ראשון מאז 2009, ובשכונה מקווים כי הליכים משפטיים נגד משפחות פולשות נוספות יסתיימו בקרוב.

מדובר בבית בשכונת 'נחלת שמעון' ההיסטורית, שכונה יהודית שנבנתה בסמוך לקבר שמעון הצדיק לפני למעלה ממאה שנה. תושבי השכונה סבלו רבות מהתקפות שכניהם הערבים, ובחודש אדר תש"ח פונו מבתיהם בהוראת הבריטים, שטענו כי הם לא יכולים יותר להגן עליהם. עם הכיבוש הירדני של מזרח ירושלים, נכנסו לבתים הריקים תושבים ערבים, ששכרו את הדירות בדיירות מוגנת. מיד לאחר שחרור העיר נקבע כי הדיירים הערבים ימשיכו להיות במעמד של דיירים מוגנים, גם כלפי בעלי הנכס היהודים.

לפני כעשור רכשה 'הקרן לאדמות ישראל' את הזכויות לנכסים מבעליהם המקוריים, ואנשיה החלו לפעול נגד דיירים שהפרו את חוזי השכירות, התחמקו מתשלום דמי שכירות או ערכו שיפוצים והרחבות לבתים ללא הסכמת הבעלים. אחת המשפחות נגדן נפתחו הליכים משפטיים היא משפחת שמאסנה, שכנגדה נטען כי היא כלל לא במעמד של דייר מוגן, שכן זו שכרה את הנכס מדייר ששכר את המקום מהממשל הירדני, אך היא לא החזיקה בחוזה ישיר מול הממשל.

לאחר דיונים רבים, קבע בית המשפט כי על המשפחה לפנות את הבית. ערעור שהגישה המשפחה לביהמ"ש העליון נדחה, אך השופטים קבעו כי יש לתת למשפחה ארכה של שנה וחצי מ"סיבות הומניטריות". תקופת זמן זו חלפה מזמן, ובחודש שעבר קיבלה המשפחה צו פינוי מהוצאה לפועל, לאחר שגם צו זה לא מומש, פינתה הבוקר המשטרה את המשפחה.

במקום המשפחה נכנסו למקום שלושה צעירים יהודיים שיחזיקו בנכס עד לכניסת משפחה יהודית למקום. יש לציין, כי בשכונה כבר מתגוררות כ-22 משפחות יהודיות.

מי שהגיע למחות כנגד הפינוי הוא הקונסול הבריטי. בארגוני הימין טענו כי מדובר ב"אקט מחוצף שבו קונסול של מדינה זרה מתערב ומוחה כנגד הליכיים משפטיים פנימיים". גורם בוועד השכונה אמר ל-JDN כי "הכובש הבריטי הזר שכח שעברו 69 שנים מאז קיפל החייל הבריטי האחרון את חפציו ונסע חזרה לבריטניה".

אריה קינג, חבר מועצת העיר ירושלים ומנהל 'הקרן לאדמות ישראל', מסר: "בחלוף 70 שנה מאז גורשה משפחת חוברא מביתה, ולאחר שאפשרו בעלי הבית לדיירים הערבים להתגורר בנכס כחמש שנים ללא תשלום שכר דירה כלל ומאחר שהדיירים הסבו נזקים כלכליים לבעלי הנכס, הפינוי היה בלתי נמנע. אני צופה שבשנה הקרובה יבוצעו פינויים של דיירים נוספים שמסרבים להכיר ביהודים כבעלי הבית של הנכסים שבהם הם מתגוררים. יחד עם פתיחת משרדי הביטוח הלאומי בסמוך, שכונת נחלת שמעון עומדת לקראת תנופה יהודית וגל התיישבות שלו ציפו תושבי ירושלים שנים רבות".

בתמונה: כוחות משטרה ליד הבית שפונה, הבוקר. צילום: עיר עמים

יהודים בתוך הבית לאחר הפינוי. צילום: הקרן לאדמות ישראל

בתמונה: צו הפינוי

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

התגרות מיותרת!1

ב"ה

זו לא התגרות, אם זה היה הבית שלך לא היית מדבר ככה, זה פשוט אבל רואים שלא כ"א מבין מה שפשוט.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו