צילום: פלאש 90

"ניתן היה למנוע מעל 80% מההרוגים בתאונות הבניה"

כשברקע דיווחים על הרוג באתר בנייה ברעננה, דנה ועדת המשנה לעניין בטיחות בעבודה בענף הבנייה, בתקינות פיגומים באתרי הבנייה ברחבי הארץ. "אני מרגיש כישלון. משרדי הממשלה לא עושים כלום ורק מספרים לנו סיפורים"

כשברקע דיווחים על הרוג באתר בנייה ברעננה, דנה הבוקר (ג) ועדת המשנה לעניין בטיחות בעבודה בענף הבנייה, בתקינות פיגומים באתרי הבנייה ברחבי הארץ. "מעל 80% מההרוגים בתאונות הבניה הם כתוצאה מנפילה מגובה. ניתן למנוע זאת", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), מהנדס בניין במקצועו.

ביזנעס שימושי

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר בדיון: "זהו דיון חירום. אני מרגיש כישלון. משרדי הממשלה לא עושים כלום ורק מספרים לנו סיפורים. מדוע ברומניה מקפידים להקיף ברשתות ברזל אתרי בניה וכאן אי אפשר?".

יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים, חיים ששון, תיאר כיצד קורסים הפיגומים באתרי הבנייה, לאחר שמניחים עליהם חיפויי אבן וחביות מלאות במים. "בנוסף, לא תמיד מתקינים להם בסיס בצורה מתאימה", אמר. לדבריו, מרבית הפיגומים משמשים לעבודות במשך 10-12 שנים.

תיעוד: הלכודים זועקים לעזרה דקות לאחר קריסת החניון

ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, ורדה אדוארדס, אמרה כי יש תקן בינלאומי חדיש לבניית פיגומים עמידים יותר, אולם לדבריה התקן הוא "וולונטרי ולא מחייב. מי שרוצה להיות בסדר פועל על פיו, אבל אין חובה כזאת. על מנת שיהפוך למחייב יש לפנות למשרד הכלכלה או לאמץ אותו בחקיקה". עוד הוסיפה כי הפיגומים הנדרשים בתקן החדש יקרים בהרבה: "קבלנים יצטרכו לזרוק לפח את מה שיש להם היום ויידרשו לרכוש פיגומים הרבה יותר יקרים". עם זאת, ציינה כי ניתן לפנות למרכז ההשקעות של משרד הכלכלה לצורך סבסוד.

מנהל אגף כוח אדם בהתאחדות בוני הארץ, יצחק גורביץ', העריך כי שכירת פיגומים על פי התקן החדש לצורך בניית בניין עם 24 דירות, תעלה לקבלן 500 אלף שקלים במקום 150 אלף שקלים לפיגומים לפי תקן ישן.

לשאלות חברי הכנסת חאג' יחיא ובן ראובן, השיבה אדוארדס כי אין בידיה כרגע (בזמן הדיון) נתונים על מספר הפיגומים שבדק המשרד ותקינותם, כמו גם על מספר אתרי הבנייה שנסגרו בחודשים האחרונים בשל ליקויי בטיחות. עם זאת, הדגישה כי "מינהל הבטיחות פועל מעל ומעבר בתחום. אמנם לא קיבלנו את תגבור כוח האדם לו קיווינו, אבל יש תוספת של 6 משרות בשנתיים הקרובות. החל ב-1 בינואר נטיל עיצומים כספיים בגובה 35 אלף שקלים על כל עבירה". עוד ציינה כי המשרד פועל לעדכן את דרישות הבטיחות בבניית פיגומים, אשר נכתבו לאחרונה בשנת 1988.

יו"ר הוועדה, ח"כ חאג' יחיא, דרש ממשרד העבודה והרווחה להתקין את התקנות באופן מיידי וממשרד הכלכלה להפוך את התקן החדשני לבניית פיגומים למחייב. "כל יום עיכוב עולה לנו ביתומים, באלמנות ובפצועים", הדגיש. "אני מתבייש שעוסקים בעלויות כספיות, במקום להתמקד בהצלת חיי אדם".

מקור: http://bizzness.net/

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו