צילום: משרד שאול-רן

כל מה שלא ידעתם על כתב אישום

אחד השלבים החשובים ביותר בהגשת כתב אישום הוא הקראתו לנאשם

אנחנו שומעים מדי פעם בתקשורת את צמד המילים "כתב אישום" ביחס לנאשם זה או אחר, ולאחרונה אף בזיקה לראש הממשלה. מה שאנו לא יודעים, הוא שמאחורי כתב האישום עומדת תורה משפטית שלמה. ברגע שמנסחים כתב אישום ומגישים אותו כנגד נאשם, זה אומר שנפתח נגד הנאשם תיק פלילי בבית המשפט, שבו יוחלט בסוף האם הוא זכאי או אשם. הגשת כתב אישום היא הצהרת כוונות מצד המאשימה בהליך הפלילי ומעיד על כך שהיא מבקש להרשיע את הנאשם ולהטיל עליו עונשים חמורים.

מהו מבנה כתב האישום?

כתב האישום, כשמו כן הוא, חייב להופיע בכתב. מבחינה משפטית לא יתקבלו האשמות בעל פה. כתב האישום מנוסח על ידי גורם מוסמך כמו פרקליט או תובע משטרתי, אך במקרים חריגים ניתן להגיש כתב אישום פרטי באמצעות עורך דין פלילי מטעמכם, הליך הידוע בכינויו "קובלנה פלילית פרטית". מעבר לכך, בעת ניסוח כתב האישום לא סוטים ימינה או שמאלה, ויש לו מבנה ברור – כתב אישום כולל 4 חלקים עיקריים, ולמעשה יש לו מבנה קבוע שאינו ניתן לשינוי:

חלק א: כותרת כתב האישום

הכותרת של כתב האישום כוללת את הפרטים הטכניים של הנאשם: שמו של הנאשם, פרטי המאשים או המאשימים, שמו של בית המשפט שאליו מגישים את כתב האישום ועוד.

חלק ב: ציון העובדות העדכניות

פרק זה מפרט את כל העובדות המתייחסות למקרה והפירוט של האירועים, כולל תאריך ושעה. הפרק מתייחס גם לקשר בין הנאשם לבין הקורבן, וכן יצויין אם מדובר בקשר משפחתי או לא. כמו כן, ישנם מקרים שבהם תחום העיסוק של הנאשם רלוונטי לכתב האישום, ואך הוא יצויון בפרק העובדות.

חלק ג: הסעיפים של החיקוק

הפרק הזה מפרט את העבירות המיוחסות לנאשם במקרה זה, לצד החוקים האוסרים על ביצוע עבירות מהסוג. עם זאת, לא יפורטו עבירות קודמות של הנאשם, במידה והן קיימות.

חלק ד: רשימת עדי התביעה

בפרק הזה נכללת כל הרשימה המלאה של עדי התביעה שנקראו להעיד נגד הנאשם. הרשימה תכלול עדים אותם תבקש המאשימה להעיד על מנת להוכיח שהנאשם ביצע את המיוחס לו בכתב האישום. גם הנאשם רשאי להעיד עדים מטעמו ואלו מכונים "עדי הגנה", אך הם לא מצוינים בכתב האישום.

לקריאה נוסף בעניין כתב אישום אנו ממליצים לעיין בכתבה בעניין כתב אישום פלילי.

תשובת הנאשם לאישום: נותנים הזדמנות להשיב

אחד השלבים החשובים ביותר בהגשת כתב אישום הוא הקראתו לנאשם. עצם ההקראה פותחת את הדיון המשפטי ולנאשם ניתנת ההזדמנות להשיב על העבירות המיוחסות לו. זוהי גם הזדמנות לבחון האם הנאשם כופר בדברים שמייחסים לו, או שהוא מודה באשמה.

כמובן, עורך דין מקצועי מלווה את הנאשם ומכין אותו לקראת התהליך שהוא עומד לעבור. תגובת הנאשם להקראת ההאשמות נגדו חשובה מאין כמותה, שכן היא זו שקובעת את המשך התהליך. אם הנאשם מודה באישום שהופנה נגדו, קובעים את אשמתו ועוברים למלאכת גזירת העונש.

אם הוא אינו מודה – קובעים את הדיון למועד מאוחר יותר לשלב ההוכחות. למעשה, תגובתו של הנאשם חשובה עד כדי כך שישנם שופטים אשר שואלים כל פרט ופרט במטרה לברר את התרחשויות העניינים לעומק ולגרום לנאשם להודות במיוחס לו, או לברר את האמת לאמיתה.

האם אפשר לבטל כתב אישום?

כתב האישום אינו קבוע וניתן לבצע בו תיקונים או אפילו לבטל אותו. לשם כך יש צורך בעזרתו של עורך דין מקצועי ומנוסה המכיר את כל החוקים ויכול לסייע לנאשם להעביר את רוע הגזירה. אחרי הכול, לא אחת קורה שהנאשם מואשם על לא עוול בכפו, ויש צורך לבטל את כתב האישום על מנת שלא ייגרם לו עוול. עורך דין מנוסה המכיר היטב את רזי החוק יכול להוכיח את חפותו של הנאשם או לכל הפחות להקל בעונשו.

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו