ההערכה: "סבב נוסף בעזה הוא רק ענין של זמן"

גורמים במערכת הביטחון חוששים כי העוני והמצוקה ברצועה, כמו גם המתיחות המחריפה בין הזרוע המדינית לצבאית של חמאס, עלולים להוביל למערכה לא מתוכננת מול ישראל. בפיקוד הדרום מבטיחים "מערכה מהירה ויעילה שתוביל להכרעה חד משמעית"

לקראת מערכה נוספת בגבול הדרומי? כמעט שנתיים חלפו מאז סיומו נטול ההכרעה של מבצע 'צוק איתן' ובמערכת הביטחון משוכנעים שסיבוב אלים נוסף ברצועת עזה הוא רק ענין של זמן.

בצה"ל ובשירות הביטחון הכללי מנסים להבין את הלכי הרוח ברצועה ולמפות, מראש, את כל התכניות שמכין חמאס לסיבוב הבא. בצה"ל נחושים לסיים את הסיבוב הבא מהר יותר, ולרשום ניצחון ברור. בצוק איתן, כזכור, נאלץ צה"ל לדשדש 51 ימים ארוכים בטרם הושגה הפסקת אש.

המגזין האינטרנטי 'אל מוניטור' מצטט גורמים בפיקוד דרום המסמנים 3 גורמים שעלולים להוביל את הפיקוד של חמאס למערכה נגד ישראל. הגורם הראשון: המתיחות בין הדרג המדיני לצבאי, מתיחות שיש בה כדי לתמרץ את הפיקוד הצבאי למערכה נוספת על דעת עצמה.

הגורם השני (והעיקרי): המצב הכלכלי הקשה והחונק ברצועה. ע"פ נתונים רשמיים 43% מכוח האדם ברצועה אינם עובדים, 60% מהצעירים מחוסרי עבודה, 90% ממאגרי המים מליחים ואינם ראויים לשתייה. 50% מהזמן אין חשמל.

הגורם השלישי: שיתוף הפעולה עם לוחמי דאע"ש בסיני.

"בתוך הכאוס הזה, הדמות הבולטת ביותר היא זו של יחיא סנוואר, "השר לענייני עבודות". בטריומוויראט השליט על הזרוע הצבאית (יחד עם דף ועיסא) הוא הדומיננטי, בעל הביטחון העצמי והמוביל. הוא מיליטנטי, חותר למגע ושש אלי קרב. הוא לא סופר את משעל ושאר בכירי הזרוע המדינית, שחוששים שהוא עלול לגרור את חמאס למלחמה לא מתוכננת עם ישראל. סנוואר ישב 20 שנה בכלא הישראלי (בגין רצח משת"פים), שוחרר בעסקת שליט [2011] ומאז המריא לצמרת. במצב הדברים, דף נראה בעיניים ישראליות כאופציה שפויה יותר ממנו", מסביר הפרשן בן- כספית..

דורם בכיר במערכת הביטחון צוטט בכתבה כאומר: "דבר אחד בטוח: אם הדברים יימשכו בקצב הנוכחי, אין ספק שבשנתיים הקרובות יהיה סבב אלימות נוסף ועוצמתי בין ישראל לרצועה. מדובר בסיר לחץ מבעבע, שממשיך לרתוח בעוצמה. כדי לפרוק את הלחץ חייבים להוריד את גובה הלהבות או להרים את המכסה"..

לטענתו, "צריך לפתוח את הרצועה ולהכניס לישראל עשרות אלפי פועלים פלסטינים, ליזום מפעלי כלכלה ופיתוח (נמל צף, איים מלאכותיים) ולעשות הכל כדי לשפר את איכות החיים ברצועה ואת האופק של אזרחיה. אם זה לא יקרה אי אפשר יהיה להימנע מסבב נוסף. אלה הם חוקי הטבע"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו