רוצים לקנות את המטוס שתקף את הכור הגרעיני בעיראק?

36 שנים של פעילות מבצעית והדרכתית הסתיימו כאשר מטוסי ה"נץ" נחתו מטיסתם ודוממו את המנועים בפעם האחרונה • חיל-האוויר נפרד מראשון מטוסי מערך ה-F-16 ששימשו בין היתר בתקיפת הכור בעיראק • האגף לסיוע ביטחוני פרסם את מטוסי ה"נץ" למכירה

חיל-האוויר נפרד ביום שני השבוע ממטוס ה"נץ" (F-16A\B) המסיים את פעילותו בחיל לאחר 36 שנות שירות. בטקס מרגש שהתקיים בבסיס עובדה הודממו מנועיו של ראשון מטוסי מערך ה-F-16 בחיל.

ארבעת מטוסי ה"נץ" הראשונים נחתו בבסיס רמת-דוד ב-2 ביולי 1980. חודשים ספורים לאחר הגעתו, הוא כבר הספיק לרשום הישג משמעותי: הפלת בכורה עולמית למטוס. ההפלה ההיסטורית קרתה באפריל 1981 כשתא"ל (מיל') רפי ברקוביץ' הפיל מסוק מי-8 סורי.

מאז אותה הפלה ועד ימים אלה הספיק ה"נץ" לבצע משימות רבות ולהשתתף באינספור מבצעים, כאשר מלחמות לבנון, "ענבי זעם", "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן" הם רק חלק מפעולות החיל בהן לקח ה"נץ" חלק. למעשה, במשך 35 השנים בהן היה המטוס מבצעי הוא ביצע 474,000 גיחות, 335,000 שעות טיסה, ו-13,000 גיחות מבצעיות.

"בדפי ההיסטוריה יירשם מטוס ה'נץ' כמטוס ששינה את פני המזרח התיכון", אמר מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל, בטקס לציון סגירת הפרק המבצעי ו-35 שנות "נץ".

"הישג אסטרטגי הנשמר לדורות"

התקיפה הידועה ביותר של מטוס ה"נץ" היא תקיפת הכור בעיראק במסגרת מבצע "אופרה", המהווה אבן דרך משמעותית בתקופת פעילותו של ה"נץ" בפרט ובהיסטוריה של חיל-האוויר הישראלי בכלל. בקיץ של שנת 1981, שנה בלבד לאחר שנחתו מטוסי ה"נץ" בארץ, הם השתתפו במבצע.

בראיון לבטאון חיל-האוויר סיפר אלוף (מיל') עמוס ידלין, אז סגן מפקד טייסת F-16 ואחד משמונת טייסי הקרב שהשתתפו במבצע "אופרה", על הקושי העצום בעת התקיפה: "האזור של הכור היה מוגן על-ידי סוללות טילים רבות שהובאו לשם אחרי שהאיראנים ניסו לתקוף אותו בינואר 1981. חיל-האוויר מעולם לא טס לתקיפה בטווח רחוק כל-כך וה'לג' האחרון היה באזור שטוח רווי בקווי מתח גבוה שבו הגילוי שלנו על-ידי ההגנה האווירית העיראקית היה וודאי".

למרות הקושי הרב, ברור לכל כי תקיפת הכור הייתה אחד ההישגים המרשימים ביותר בתולדות חיל-האוויר וכי הצלחתה תיזכר לדורות. "אני חושב שהמבצע הזה הוא ההוכחה הטובה ביותר לצורך של ישראל בחיל-אוויר חזק ואיכותי, יצירתי ונועז", הוסיף אלוף (מיל') ידלין. "לפנינו דוגמה כיצד באמצעות גיחה טקטית אחת של שמונה מטוסי תקיפה ושישה מטוסי יירוט חיל-האוויר הגיע להישג אסטרטגי התקף ונשמר לאורך שנות דור".

במערכת הביטחון ינסו למכור את כלי הטיס לצבאות זרים. האגף לסיוע ביטחוני פרסם את מטוסי ה"נץ" – 40 במספר – למכירה, וציין כי בחיל האוויר שימשו המטוסים למגוון משימות. עוד נכתב כי מטוס זה "מומלץ באופן מיוחד ככוח תוקף".

בנוסף, ישראל מציעה למכירה עוד שבעה מטוסי הרקולס, שבע מערכות "הוק" ליירוט, 40 מטוסי "סקייהוק" ("עיט") ושמונה מסוקי "קוברה". לפי מדריך שפרסמה ישראל לפני כשלוש שנים, ארבעה מטוסי סקייהוק כבר נמכרו ומספר מטוסי ה"הרקולס" המוצעים למכירה עלה.

73615 73613 73614 73604

5 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איך 335 אלף שעות טיסה
חישוב קצר 24 שעות כפול 365 ימים כפול 35 שנים ואנחנו מגיעים ל306 אלף שעות טיסה אם המטוס טס ללא הפסקה בכלל
איך הגיעו למספר הנ"ל?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו