חצר בית הנשיא. צילום: ויקפידיה

הבחירות לנשיאות המדינה יצאו לדרך: אלה הם המועמדים לתפקיד הנחשק

המרוץ לנשיאות המדינה: בשעת חצות פקע הזמן בו ניתן להגיש מועמדות לקראת הבחירות שיתקיימו בעוד כשבועיים. המתמודדים שזכו לחתימות החכי"ם והגישו את מועמדותם לתפקיד הם יצחק הרצוג ומרים פרץ. השניים יתמודדו ראש בראש על התפקיד הנחשק בבחירות החשאיות שיתקיימו

הלילה (בין רביעי לחמישי) בחצות פקע זמן הגשת המועמדות לקראת הבחירות שיתקיימו לנשיאות המדינה בעוד כשבועיים ימים. כל מועמד היה צריך להשיג עשר חתימות של חברי כנסת ולהגישם עד חצות בכדי שהוא יוכל להתמודד בבחירות. עד שעת חצות הגישו רק שני מועמדים את מועמדותם, הראשון הוא יצחק הרצוג, והשנייה היא מרים פרץ, אשת חינוך ואישה ששיכלה את שני בניה במלחמות ישראל.

מדוברות הכנסת נמסר כי, בתום המועד הקבוע בחוק יסוד: נשיא המדינה, להגשת המועמדות לתפקיד נשיא המדינה, המועמדים הבאים הגישו בכתב חתימות של עשרה חברי הכנסת לפחות כאמור בחוק היסוד: 1. יצחק הרצוג 2. מרים פרץ.

על פי חוק יסוד: נשיא המדינה, הבחירות לנשיאות המדינה ייערכו בהצבעה חשאית בישיבת מליאה מיוחדת שתתכנס לשם כך בעוד שבועיים – יום רביעי, כ״ב בסיון התשפ״א, ה-2 ביוני 2021.

מוקדם יותר היום, פרסם הרצוג הודעה על התמודדותו לתפקיד נשיא המדינה וכתב, "אזרחיות ואזרחי ישראל, זה ימים ארוכים שהארץ הטובה שלנו מותקפת ובוערת. אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק ליבי למשפחות השכולות, איחולי החלמה ומזור לפצועים, חיזוק לצה"ל ולכוחות הביטחון ולגורמי ההצלה כולם וחיבוק מיוחד לתושבי הדרום. ברגע זה של משבר, כולנו חייבים להתייצב למען המדינה".

"היום הוא המועד שנקבע על פי חוק להגשת המועמדויות לכהונת נשיא מדינת ישראל האחד עשר. אני מאמין שהנשיא הבא של מדינת ישראל יידרש לחבר מחדש את הקרע בינינו; לסמן יעד ולהתוות דרך אל מעבר למחר; לתכנן ולבנות את הפרק הבא בסיפור של כולנו: החזון למדינת ישראל בשנת ה-100 לעצמאותה; לשמר ולטפח את הגשר המחבר בינינו, היושבים בציון, לבין העם היהודי בתפוצות; לבצר את מעמדה הבין-לאומי של ישראל; להגן על שמה הטוב במשפחת העמים ולהיאבק בשנאת ישראל ובשונאיה; לשמור על החיים המשותפים של כולנו כאן ועל עמודי התווך של הדמוקרטיה שלנו ולהבטיח שכל אזרחית ואזרח במדינה יחושו ויהיו שייכים ושווים".

הרצוג הוסיף, "אין ספק שהמציאות מורכבת, ויתכן שלא נצליח לחבר את כל הקרעים, אבל אנחנו יכולים – וחייבים – להקטין את המתחים, להנמיך את החומות ולקרב את המרחקים בינינו, באהבה, אחווה, שלום ורעות בתוכנו. לכן, בחרדת קודש ובכובד ראש אני מודיע על כוונתי להתמודד לתפקיד נשיא מדינת ישראל האחד עשר. מועמדותי תוצג היום בפני הכנסת העשרים וארבע, ואבקש את תמיכת חבריה בבחירות שיתקיימו בעוד שבועיים".

"ההיסטוריה המשפחתית הפרטית שלי והניסיון הציבורי רב השנים שאני מביא עימי, לימדו אותי לעולם לא לראות את נס קיומה של מדינת ישראל כדבר המובן מאליו. המחויבות לנצח ישראל היא נחלת אבותיי, מוקד חיי והמורשת לבניי, ותפילה אחת: "ברכנו השם, כולנו כאחד, יחד באור פניך". תודה רבה".

הרצוג הודיע ליו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית על יציאה לחופשה ללא תשלום עד לאחר הבחירות לנשיאות. בשני העשורים בהם היה בזירה הפוליטית והציבורית יצחק הרצוג מילא שורה של תפקידים ציבוריים מרכזיים: הוא כיהן כמזכיר הממשלה ה-28; חבר כנסת בכנסות ה-16-20 (2003-2018); שר בממשלות ישראל ה-30-32, בתפקידים: שר הרווחה והשירותים החברתיים, שר הבינוי והשיכון, שר התיירות והשר לתפוצות, חברה והמאבק באנטישמיות; חבר הקבינט המדיני-בטחוני; יו"ר מפלגת 'העבודה' ומועמד 'המחנה הציוני' לראשות הממשלה, ראש האופוזיציה; כיום מכהן כיו"ר הנהלת הסוכנות היהודית לארץ ישראל.

גם מרים פרץ פרסמה פוסט בו כתבה, "לא כך דמיינתי את הכרזת התמודדותי, לא בעת הזו כשהמראות של הפצועים וההרוגים ניבטים מכל עבר. רצה הגורל, וסדר הזמנים שהוכתב בכנסת מחייב אותי להגיש את מועמדותי היום, כשברקע קולות הטילים".

"אבל דווקא בעת הזו, כשהמדינה שלנו משוסעת ומפולגת, זה הזמן לאחדות. בשנים האחרונות אני מסתובבת ברחבי הארץ, וזכיתי להפגש עם החברה הישראלית על גווניה. במפגשים האלו שמעתי את קולכם הקורא לי להתמודד, על תפקיד שמעולם לא ייחלתי לעצמי. כל חיי הקדשתי לאיחוד לבבות וקרבה, וכך ייראה בית הנשיאה בראשותי – בית של שלום ואיחוד, בית של קירוב לבבות ואחדות בעם".

בתוך כך, יהודה גליק, אשר שימש בעבר כחבר כנסת במפלגת הליכוד פרש מהמירוץ לנשיאות והודיע כי הוא לא יתמודד על התפקיד. גם יהורם גאון שחשק בתפקיד נאלץ לשוב לביתו לאחר שלא השיג עשרה חתימות של חברי כנסת בכדי להגיש את מועמדותו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו