סמכויות השבת ישובו לדרעי; "שייתן לעובדים שלנו לנוח"

ביום ראשון צפויה הממשלה להשיב את סמכויות השבת לידי שר הפנים ובסיעת מרצ בעיר תל אביב כבר מביעים מחאה וטוענים כי "הסמכות צריכה להינתן לידי הרשות המקומית, שנבחרו על ידי תושבים כדי לייצג את דמותה של העיר בכל ההיבטים כולל בהיבט של אופי השבת בעיר"

בדיון שהתקיים בהשתתפות השר אריה דרעי, השר יריב לוין ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן, הוחלט כי לאור תוצאות הדיון אמש בבג"צ ולאור דבריה של נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, כי ביום ראשון יתקיים דיון בממשלה על העברת הסמכויות בנושא לשר הפנים אריה דרעי. הכנסת צפויה לאשר את הדברים כבר ביום שני הקרוב.

במסגרת העברת הסמכויות צפוי השר דרעי להחליט האם לקבל את חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב ובעצם לקבוע האם המרכולים יהיו פתוחים או סגורים בשבת. במקביל, יתכן ותתקבל החלטה בבית המשפט, לאחר האישור בכנסת, לתת ארכה לשר דרעי לקיים דיונים ושימועים לפני שיקבל החלטה בעניין המרכולים.

כזכור, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור אמרה בדיון בנושא: "קצרה יריעתי מלהבין את עמדת הממשלה. נכון שהממשלה בחרה לעסוק בסוגיית החוק העזר העירוני בתא אבל אין לה זמן לזה. אז אולי היא לא צריכה לעסוק בכך, זו הסמכות של שר הפנים. אל תזרו חול בעינינו, האיחוד עם בת ים אינו עניין של חצי שנה. החובה הראשונה של כל רשות היא לקבל החלטה. פשוט צריך להחליט. השאלה היא אם סביר שנושא כזה יוחזק בהולד עד שיושלם תהליך איחוד של שנים במקרה הטוב. בין החלטה להחלטה חולפים החיים עצמם. בשטח קיימת הפקרות (בנושא מסחר בשבת) ומקובל עליי שיש לשים לה קץ".

מי אחראי על השבת? בג"ץ: "זו סמכות שר הפנים"

קובי ברמר, בעל מכולת מרחוב שינקין בתל אביב ויו"ר ועד בעלי המכולות בישראל שהוביל את העתירה, אמר היום כי "אם חוק העזר החדש יאושר, מי שפעל כעבריין שנים רבות ופתח בשבת, יקבל פרס. זה לא עניין דתי זה עניין של חוק. צריך לפעול על פי חוק 'שעות עבודה ומנוחה' ואין סיבה שביום שבת יפתחו מכולות, מי שצריך לעשות קניות שיעשה את זה לפני שבת. אני מקווה מאוד שדרעי ייקח את מה שמגיע לו ויתחשב בצרכים של כולם, וייתן לעובדים שלנו לנוח בשבת".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ויו"ר סיעת מרצ במועצת העיר, אמרה כי למרות הדברים בבג"ץ, מי שאמור להחליט בעניין הם חברי מועצת העיר ולא הממשלה. "הסמכות צריכה להינתן לידי נבחרי הציבור של הרשות המקומית, שנבחרו על ידי תושבים כדי לייצג את דמותה של העיר בכל ההיבטים כולל בהיבט של אופי השבת בעיר", אמרה להבי.

"אנו מכבדים את השבת ולכן חוק העזר העירוני מציע פעילות מסחרית מידתית שמאפשרת לכל אחד לחוות את השבת שהוא רוצה. מדינת ישראל נוהגת בחוסר הוגנות כשהיא מדירה אוכלוסיות שלמות שאין ברשותן רכב כדי להגיע בשבת למרכזי הקניות הגדולים מחוץ לערים".

יו"ר מרצ מאיימת: תיגעו לנו בשבת? תקבלו התקוממות אזרחית

עוד לפני קבלת ההחלטה, כתבה יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון מאמר מאיים, בו כתבה בין היתר: "אם מרכולים, בתי קפה ואצטדיוני כדורגל ייסגרו בשבת בתל אביב, לב ליבה של החילוניות הישראלית, דמיינו מה יהיו ההשלכות על הציבור החילוני בשאר הארץ – בירושלים, אשדוד, פתח תקווה, טבריה. דמיינו מה הדבר הבא שנאלץ להיאבק עליו. אבל בישראל יש ציבור חילוני גדול, שנשבר לו לראות את המרחב הציבורי מתכופף כל הזמן לצד אחד ונשבר לו להעמיד פנים שזה גשם. תיגעו לנו בשבת? תקבלו כזאת התקוממות אזרחית שלא חלמתם עליה".

בתגובה לדברים, אמר יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יואב בן צור: "אני מגנה את דבריה הביריוניים של חברת הכנסת זהבה גלאון, הבוחרת להפוך את השבת לוויכוח אלים ואף לאיים בהתקוממות אזרחית. עם או בלי הסכמתה נפעל למען שמירה על צביון יהודי גם בת"א, נאפשר לעובדים העמלים כל ימות השבוע לממש את זכותם הטבעית ליום חופשי ונשמור על גבולות הסטטוס קוו. מזל שמהאופוזיציה ח"כ גלאון יכולה מקסימום לצייץ בטוויטר", דברי בן צור.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו