Olivier Fitoussi/Flash90

מרקל ביד ושם: "הפשעים שמתועדים כאן הם תזכורת לאחריות הגרמנים"

קנצלרית גרמניה ביקרה במוזיאון יד ושם בירושלים והדגישה את מחויבות ארצה למאבק באנטישמיות: "כל ביקור כאן נוגע בעמקי נשמתי כל פעם מחדש". בנט שהתלווה אליה: "הלקח מהשואה - לא להיות עם חסר מגן"

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ביקרה היום (ראשון) במרכז יד ושם, בתום הסיור נפגשה הקנצלרית עם ניצול השואה, ד"ר הנרי פונר. "כל ביקור ביד ושם נוגע בעמקי נשמתי כל פעם מחדש", אמרה מרקל בפתח דבריה, והדגישה את אחריות הגרמנים למאבק באנטישמיות.

קנצלרית גרמניה הוסיפה בנאומה, "הפשעים נגד העם היהודי שמתועדים פה הם תזכורת חוזרת ונשנית על האחריות שאנו הגרמנים נושאים וכאזהרה". לדבריה: "יהודים מצאו בית מחדש בגרמניה אחרי הפשעים נגד האנושות שבוצעו בה בשואה. זו הבעת אמון גדולה במיוחד, שאנחנו חייבים לה. האמון הזה מביא אותנו לעמוד בנחישות נגד אנטישמיות, שנאה ואלימות בכל יום מחדש. זוהי המחויבות של כל ממשל פדרלי".

בביקור השתתפו גם ראש הממשלה, נפתלי בנט, יו"ר יד ושם, דני דיין, ויו"ר מועצת יד ושם, הרב ישראל מאיר לאו. ראש הממשלה והקנצלרית ביקרו בתערוכת "הבזקי זיכרון", המציגה צילומים מתקופת השואה. לאחר מכן, ביקרו רה"מ בנט והקנצלרית מרקל במוזיאון לאומנות השואה, בו מוצגת תערוכה של האמן הבלגי, קרול דויטש.

בהמשך הוצג למנהיגים הקמפוס החדש למורשת השואה, אשר נבנה בימים אלה, כמו גם חפצים שישומרו בו ומקורם בהמבורג, עיר הולדתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

בנט אמר בנאומו: "המילה העברית "שואה", שהתקבעה גם בעולם ומשמשת לתאר את ההשמדה של העם היהודי במלחמת העולם השנייה, מקורה בתהלים: "וְהֵמָּה לְשׁוֹאָה יְבַקְשׁוּ נַפְשִׁי". המשמעות המקורית שלה היא "שממה". המטרה של הנאצים היתה להותיר אחריהם שממה – מחיקה מוחלטת של עמנו. שליש ממנו אבד. שישה מליון אנשים, נשים וילדים". 

"יש לקחים רבים לשואה. גם עשורים אחרי, העם היהודי עוד לא סיים להבין לעומק את האסון שפקד אותו. בעיניי, החשוב שבלקחים הוא המובן מאליו והפשוט מכולם: מקומו של העם היהודי הוא על אדמתו, כאן בארץ ישראל. השואה אינה סיבת קיומה של מדינת ישראל. החיבור של העם היהודי לארצו לא החל באושוויץ. אבל אושוויץ, אחינו ואחיותנו שאבדו שם, מחזקים בנו את הנחישות לא להיות עוד לעולם עם חסר מגן, רחוק ממולדתו".  

לסיום אמר: "בשבילי, כיהודי מאמין, כישראלי, שהעבר של עמו צרוב בו, ונמצא איתו באשר ילך, כמי שענפים ממשפחתו נגדעו בשואה ומונצחים כאן בשמותיהם, כראש ממשלת ישראל, שעתידה מופקד בידיו, כל הדרכים מובילות לירושלים". 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו