דוח הקוורטט: "על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות"

על פי הטיוטה שנחשפה היום, הקוורטט מפנה אצבע מאשימה כלפי ישראל וטוען כי היא "שוחקת את היתכנות פתרון שתי המדינות" • הדוח כולל קריאה לישראל להעביר סמכויות לרשות בשטחי C

טיוטת דוח הקוורטט לענייני המזרח התיכון, שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס ופורסמה היום, תוקפת את ישראל על הבנייה בהתנחלויות וטוענת כי זו מהווה מכשול לשלום.

בדוח נכתב כי "על ישראל להפסיק לבנות ולהרחיב את ההתנחלויות, לייעד קרקעות לישראלים בלבד ולמנוע פיתוח פלסטיני". כמו כן, טען הקוורטט כי המדיניות הישראלית "שוחקת את היתכנות פתרון שתי המדינות באופן מתמשך", וכי "הדבר מעלה שאלות לגבי כוונותיה של ישראל לטווח הארוך, מאחר שעל פי כמה שרים ישראלים – לא צריכה להיות מדינה פלסטינית לעולם".

עוד נכתב בדוח כי כי 70% משטחי C נשלטים בפועל בידי ישראל. "העברת סמכויות ותחומי אחריות לרשויות הפלסטיניות בשטח C, דבר שישראל התחייבה אליו בהסכמים קודמים, הופסקה, ובנושאים מסוימים ישראל אף לקחה לידיה את הסמכויות", נכתב. "יש לחדש זאת במהרה על מנת להגיע לפתרון שתי מדינות ולמנוע מציאות של מדינה אחת".

בנוגע לרשות הפלסטינית, נכתב בטיוטה כי "הרשות הפלסטינית צריכה לפעול בנחישות ולנקוט כל צעד אפשרי כדי למגר את ההסתה המתמשכת לאלימות ולחזק את המאמצים המתמשכים על מנת להילחם בטרור, ובהם לגנות בבירור כל פעולת טרור".

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, אמר כי "הדו"ח מתמקד באיומים המרכזיים על היכולת להשיג הסכם שלום באמצעות משא ומתן, ונותן המלצות להתקדמות. חברות הקוורטט סבורות כי התקדמות חשובה יכולה להתבצע בשטח על ידי כל אחד מהצדדים באופן עצמאי כדי להביע מחויבות אמיתית לקידום פתרון שתי המדינות".

מלדנוב אמר עוד כי מטרת הדו"ח אינה להטיל אשמה על אחד הצדדים, אלא להציע דרכים לשינוי המצב בשטח ולחידוש המשא ומתן בין הצדדים. הוא ציין כי במסגרת המלצות הדו"ח יקראו חברות הקוורטט לישראל לשנות את מדיניותה בגדה המערבית, במיוחד בשטח סי בו ישראל שולטת גם ביטחונית וגם אזרחית.

"יש צורך דחוף שהישראלים והפלסטינים יפעלו ליישם את ההמלצות שיכללו בדו"ח הקוורטט", אמר מלדנוב. לדבריו, "חברות הקוורטט מציעות שורה של צעדים, שאם ייושמו בצורה כנה ונחושה ובתמיכת הקהילה הבינלאומית, עשויים להציב את הישראלים והפלסטינים על נתיב שעשוי להוביל לשלום כולל עם השלכות היסטוריות לאזור כולו. ברצוני להבהיר כי הסדר קבע שיסיים את הסכסוך יושג אך ורק דרך משא ומתן ישיר שתוצאותיו לא יוכלו להיקבע מראש על ידי צעדים חד-צדדיים שבהם הקהילה הבינלאומית לא תהיה מוכנה להכיר".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו