מסמכי סנואודן חושפים: הריגול האמריקני והבריטי בישראל

סנואודן, העומד מאחורי פרויקט ההדלפות "ויקיליקס", העביר מסמכים לעיתון צרפתי החושפים את היקפי הריגול של ארה"ב ובריטניה בישראל • הם צותתו לבכירים במשרד החוץ, לחברות ביטחוניות ישראליות, לאוניברסיטה העברית בירושלים ולח"כ אחמד טיבי

העיתון לה-מונד הצרפתי חושף היום כיצד מרגלות ארה"ב ובריטניה אחר ישראל, הרשות הפלסטינית וירדן. הדיווח מסתמך על מסמכים שהעביר אדוארד סנואודן לעיתון ואותם השיג מעבודתו בסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית.

אדוארד סנואודן, איש ה-NSA שברח להונג קונג ומשם למוסקבה אחרי שחשף את תוכנית הציתותים הסודית והגדולה של ארה"ב, שבמסגרתה במשך שנים היו על הכוונת גם מאות מיליוני אזרחים פרטיים שלא הייתה להם שום נגיעה לפשע או לטרור ושפרטיותם הופרה ללא סיבה.

"לה מונד" כותב שה-GCHQ וה-NSA ריגלו אחרי דיפלומטים ישראלים בארץ ובחו"ל, חברות ביטחוניות פרטיות ישראליות, גופי ממשלה ישראליים האחראים על שיתוף פעולה בינלאומי ומרכזי מחקר באוניברסיטאות שרמתן המדעית גבוהה.

לפי הדיווח, באישים שמספר הטלפון שלהם הופיע ברשימת היעדים לציתות היה מספר שתיים במשרד החוץ הישראלי, ובמאגרים הופיעו גם כתובות המייל של שגרירי ישראל בקניה ובניגריה. מהמסמכים עולה כי ריגלו גם אחרי עובדי חברות ביטחוניות כמו Ophir Optronics המתמחה בתחום של סיבים אופטיים.

דמות ישראלית שמופיע בשמה כאחת מיעדי הריגול היא חבר הכנסת אחמד טיבי שמוצג כאחד ממנהיגי המפלגה הערבית בישראל. כמו כן, גם הרשות הפלסטינית וירדן היו תחת עינם הפקוחה של הסוכנויות הבריטיות והאמריקאיות. בין היתר עקבו הבריטים אחר שגרירות ירדן בוושינגטון ואחר ראש הטקס של מלך ירדן.

יצויין כי אין זו הפעם הראשונה שמסמכי סנואודן חושפים ריגול זר אצל בכירים ישראלים. לה-מונד מזכיר כי בעבר דווח בוול סטריט ז'ורנל שארצות הברית האזינה לקווי הטלפון של שני ראשי הממשלה הישראלים – בנימין נתניהו ואהוד אולמרט.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו