דיווח באיראן: "אובמה העניק אזרחות לאלפי מקורבים לרוחאני"

יו”ר ועדת הגרעין של איראן וחבר בוועדת החוץ והביטחון אמר כי אובמה הסכים לכאורה לאשר קבלת אזרחות אמריקאית ל-2,500 איראנים, ביניהם בני משפחה של בכירים בטהרן כחלק מעסקת הגרעין מול איראן. טראמפ מיהר להגיב בציוץ: כמה זה גרוע?

האם הממשל בראשות ברק אובמה העניק בחשאי אזרחות אמריקאית לאלפי איראנים במסגרת המשא ומתן על הסכם הגרעין? מוג’טבא זונור, איש דת בכיר וחבר הפרלמנט האיראני, טוען כי אובמה הסכים לכאורה לאשר קבלת אזרחות אמריקאית ל-2,500 איראנים, ביניהם בני משפחה של בכירים בטהרן, וזאת במהלך הדיונים על ההסכם שחתמו המעצמות מול איראן לפני כשלוש שנים.

זונור, המשמש גם כיו”ר ועדת הגרעין של איראן וחבר בוועדת החוץ והביטחון, אמר את הדברים, להם טרם התקבל אישור ממקור רשמי כלשהוא, בראיון לעיתון ‘אטאמד’. בהמשך הוא צוטט גם על ידי סוכנות הידיעות ‘פארס’ המזוהה עם משמרות המהפכה. על פי דבריו של זונור, מזימת האזרחות נרקמה לכאורה במהלך הדיונים על הסכם הגרעין בשנת 2015, ממנו פרש הנשיא טראמפ לפני כחודשיים.

לפי טענתו של זונור, קבלת האזרחויות נעשתה כ”טובה” לבכירים בממשלת איראן המקורבים לנשיא חסן רוחאני. עוד הוסיף איש הדת כי הידיעה על האפשרות לקבלת אזרחות אמריקאית גרמה ל”מירוץ בקרב גורמים בכירים בטהרן להשגת האזרחות עבור ילדיהם ובני משפחתם”.

על פי מגזין מידה, זונור השמרן, הנחשב כמקורב למנהיג העליון ח’אמנאי ולאחד ממבקריו החריפים של רוחאני, אמר כי לדעתו יש לחשוף באופן מיידי את שמות הבכירים שילדיהם עברו להתגורר בארה”ב לאחר קבלת האזרחות. “כמה עשרות מהם הם אולי באמת סטודנטים שלומדים שם, וכל השאר חיים ועובדים שם נגד האינטרסים הלאומיים של איראן”, אמר.

זונור אמנם לא נקב בשמות אך לפי רשת ‘פוקס’ האמריקאית, בשנים 2016-2015 זכו כ-27 אלף איראנים לאשרת שהיה בארצות הברית. מתוכם כ-20 אלף הפכו בהמשך לאזרחים אמריקאים. בין האיראנים החיים כיום בארצות הברית ניתן למנות למשל את עלי פריידון, בנו של חוסיין פריידון שהוא אחיו ויועצו הקרוב של הנשיא רוחאני, ופטמה לאריג’ני, בתו של יו”ר הפרלמנט עלי לאריג’אני.

במחלקת המדינה האמריקאית סירבו להגיב לידיעה, אך הנשיא טראמפ מיהר לצייץ על כך בחשבון הטוויטר שלו וכתב: “ממשל אובמה העניק אזרחות ל-2,500 איראנים במהלך המשא ומתן על הסכם הגרעין הנוראי. עד כמה זה גרוע?”.

הנושא של איראנים החיים בארצות הברית נוכח בהחלט בשיח הציבורי במדינה. סעיד גאסמינג’אד, חוקר במכון בוושינגטון, אמר לרשת ‘פוקס’ כי איראנים רבים חשים נבגדים מול התופעה בה ילדים של בכירים בטהרן עוזבים את המדינה כדי לחיות ולעבוד בחו”ל.

“פקידי הממשלה צועקים: ‘מוות לאמריקה’, אבל שולחים את הילדים שלהם לארה”ב, הרחק מהגיהינום שהם עצמם יצרו באיראן במשך ארבעת העשורים האחרונים. העם האיראני לא מבין איך ממשל שרק לאחרונה הכניס את איראן לרשימת המדינות האסורות לכניסה לארה”ב, מאפשר לזה לקרות”, הסביר גאסמינג’אד.

גוף אחר שמיהר להכחיש את הידיעה הוא ‘המועצה הלאומית האיראנית-אמריקנית’ (NIAC) שמהווה את הלובי האיראני החזק ביותר בוושינגטון. “זריקת תיאוריות קונספירציה הפכה להרגל עצוב בקרב אנשי הדת באיראן”, אמרה דוברת מטעם המועצה, והוסיפה: “השמרנים באיראן מנסים לדחוף את רוחאני להתפטר, והאשמות כאלה כנראה מתוכננות מראש כדי לנצל את התסכול הכלכלי במדינה”.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אובמה:
רשע ידוע!!!!!!!!!!!
ימש"ו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו