האיחוד האירופי

המכשול הבא: ארגון ישראלי פועל לעקל את הכסף האיראני באירופה

בזמן שהאיחוד האירופי עושה הכל כדי לשמר את הסכם הגרעין עם איראן, ארגון 'שורת הדין' הגיש בארה"ב תביעת ענק לעיקול מיליארד דולר של בנק ההשקעות האירופי בעקבות כסף איראני שמוחזק בבנק ומשמש לתמיכה בטרור

מכשלה חדשה בפני ממשלת איראן לעשות עסקים בעולם, והפעם מכיוונו של ארגון ישראלי. ארגון שורת הדין, הפועל מישראל, הגיש אתמול לבית משפט בוושינגטון דרישה בסך מיליארד דולר לעיקול נכסים של בנק ההשקעות האירופי, בשל חובות של ממשלת איראן לנפגעי טרור. כך פורסם הבוקר לראשונה ב'ישראל היום'.

אם הבקשה תתקבל, המשמעות היא כי כל דולר איראני שיגיע לבנק, יועבר אוטומטית למאות נפגעי טרור ששורת הדין מייצג. לא פחות חשוב מכך – הדבר יקשה עוד יותר על איראן לעשות עסקים בעולם.

הרקע לבקשת העיקול הוא עימות בצמרת האירופית בין בנק ההשקעות לבין האיחוד האירופי השולט בו. הנהלת הבנק החליטה כי תחדל מלעשות עסקים עם איראן, וזאת בשל ההשלכות הפיננסיות החמורות הצפויות לכל עסק בעולם שיהיה בקשר עם איראן לאחר כניסת העיצומים האמריקניים לתוקף בעוד כמה ימים. עם זאת, צמרת האיחוד האירופי, השולט בבנק ההשקעות, עושה כל מאמץ לשמר את הסכם הגרעין. לפיכך הורה האיחוד להנהלת הבנק להוסיף להשקיע באיראן.

בשורת הדין החליטו לנצל את המצב לטובתם ולנסות לשים את היד על כסף שממשלת איראן חייבת לנפגעי טרור, אך עד היום נמנעה מלשלם. מדובר בפיצויים שבתי משפט בארה"ב פסקו בשנים האחרונות למאות בני משפחות שכולות שנפגעו מפעולות טרור שאיראן מימנה באופן ישיר או עקיף. עד כה איראן נמנעה מלשלם את הפיצויים.

בארגון גם מבקשים מבית המשפט להורות לבנק האירופי לגלות כמה כסף איראני מוחזק בו כיום. "יש קרוב ל-43 מיליארדי דולרים בפסקי דין אמריקניים נגד איראן שטרם מומשו, וזאת עקב אחריות איראן לפיגועי טרור שביצעו חמאס, הג'יהאד האסלאמי וחיזבאללה, הממומנים על ידי איראן", אמרה נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר ל'ישראל היום'. לדבריה, "איראן היא מדינה המייצאת ומממנת טרור. שום בנק בעולם המערבי אינו רשאי לעשות עימה עסקים, כל עוד איראן ממשיכה בביצוע פעולות הטרור הרצחניות ובמימונן, וכל עוד היא מסרבת לפרוע את פסקי הדין האמ ריקניים שניתנו נגדה לטובת קור בנות הטרור".

עוד הוסיפה דרשן- לייטנר כי "אם בנק ההשקעות האירופי יבקש להמשיך לעשות עסקים עם איראן, אזי כל כסף איראני שיעבור דרכו ילך במישרין לקורבנות הטרור. אנ חנו לא נשקוט ולא ניתן לאיראן מנוח, עד שתישא באחריות למעשי הזוועה שבהם תמכה, ותשלם את הפיצויים שנפסקו נגדה לקורבנות מעשים אלה". היא העריכה כי ייתכן שבעקבות התביעה איראן תימנע מיוזמתה מעשיית עסקים עם הבנק האירופי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו