טראמפ וארדואן בימים טובים יותר. מתוך דף האינסטגרם של דונלד טראמפ

טראמפ הטיל סנקציות על טורקיה; ארדואן: "נחפש בעלי ברית חדשים"

נשיא ארצות הברית הודיע על הטלת 20% מכס על ייבוא אלומיניום ו50% על ייבוא פלדה מטורקיה, "יחסינו עם טורקיה אינם טובים כרגע". הנשיא הטורקי קרא לאזרחיו להמיר את הדולרים האמריקנים שברשותם לכסף טורקי מקומי, "אין ממה לחשוש"

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ עומד שוב במילתו, ומקיים את האיום שהפנה לעברה של טורקיה לפני כשבועיים בעקבות סירובה לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברנסון ממעצר הבית בו הוא שוהה, למרות בקשותיה החוזרות ונשנות של ארה"ב.

טראמפ הודיע על החלטתו בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, וכתב כי הצעד נוגע רק לטורקיה, שסובלת כעת ממשבר כלכלי על רקע צניחת הלירה הטורקית לשפל חסר תקדים. לדברי טראמפ, "יחסינו עם טורקיה אינם טובים כרגע". הוא ציין כי המכס על ייבוא אלומיניום יעמוד מעתה על 20% ואילו המכס על ייבוא פלדה יעמוד על 50%. בעקבות הודעתו של טראמפ, חלה צניחה חדה נוספת בשער הלירה הטורקית – צניחה של 19% בערכה מתחילת היום. העיצומים האמריקנים עומדים עלבין %10 ל-%25 מהתוצרת המיובאת מטורקיה לארה"ב, והיא עשויה לפגוע משמעותית בכלכלה הטורקית.

בתגובה, קרא נשיא טורקיה רגיפ טאיפ ארדואן לאזרחיו להמיר את הדולרים האמריקנים שברשותם לכסף טורקי מקומי. בטור שפרסם ארדואן בעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" הוא הזהיר כי ארצו עשויה לחפש בעלות ברית חדשות במקומה של ארה"ב אם הממשל האמריקני לא ישנה את גישתו לטורקיה.

בטור כתב ארדואן כי במשך שישה עשורים טורקיה וארה"ב היו בעלות ברית אסטרטגיות וחברות בברית נאט"ו. "שתי המדינות עמדו כתף אל כתף באתגרים המשותפים במהלך המלחמה הקרה ובהשלכותיה. טורקיה עמדה לצדה של ארה"ב בכל פעם שהיא הזדקקה לעזרתה. החיילים והחיילות שלנו נהרגו לצדכם בקוריאה וסייענו לוושינגטון במבצע נגד מתכנני פיגועי ה-11 בספטמבר", כתב הנשיא הטורקי.

ארדואן המשיך: "למרות זאת, ארה"ב נכשלה שוב ושוב בהבנה ובכיבוד הדאגות של העם הטורקי. למרבה הצער, המאמצים הטורקיים להתגבר על חילוקי הדעות עלו בתוהו. אם ארה"ב לא תכבד את ריבונותה של טורקיה ותראה לה שהיא מבינה את הסכנות שמאיימות עליה – ידידותינו עומדת בפני סכנה".

הוא פירט על ניסיון ההפיכה בטורקיה ב-2016, והשווה ליל ה-15 ביולי לתחושתם של האמריקנים אחרי פרל הארבור ושורת הפיגועים ב-11 בספטמבר. "251 אזרחים תמימים, בהם גם מנהל המטה שלי ארול אולוק ובנו עבדאללה טאיפ אולוק, שילמו בחייהם במאבק על החירות בארצם. אם צוות המחסלים שעקב אחריי ואחרי משפחתי היה מצליח – הייתי מצטרף אליהם".

"העם הטורקי ציפה שארה"ב תגנה באופן חד משמעי את ניסיון ההפיכה – אבל היא לא עשתה זאת. התגובה האמריקנית הייתה רחוקה מלהיות מספקת. במקום לעמוד לצד הדמוקרטיה הטורקית, גורמים רשמיים בארה"ב קראו בלקוניות לשמור על היציבות והשלום. ועם כל זה לא הספיק – לא נעשה כלום מצד האמריקנים בהמשך לבקשותינו להסגיר את פתהוללה גולן שאחראי לניסיון ההפיכה".

"בשבועות האחרונים ארה"ב נקטה שורת צעדים במטרה להחריף את המתיחות עם טורקיה, בהם הדרישה לשחרור הכומר האמריקני אנדרו ברנסון החשוד במעורבות בהפיכה. במקום לכבד את הליכי המשפט שלנו – ארה"ב המשיכה לאיים על מדינה ידידותית ולהטיל סנקציות על חברי הקבינט שלה", תקף ארדואן. "כדי להראות שאנחנו לא מפחדים מאיומים – הטלנו סנקציות גם על גורמים אמריקנים וכך נמשיך לפעול גם בהמשך".

לפני החלטת טראמפ, ניסה ארדואן להרגיע את תושבי המדינה שמודאגים בשל ירידת ערך המטבע. ארדואן אמר כי "אין ממה לחשוש", למרות שהמטבע המקומי הגיע לשפל בשבועות האחרונים, כשברקע הקרע ההולך ומחריף עם ארה"ב.

במקרה או לא במקרה, ארדואן שוחח ביום שישי עם מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין. לדברי הקרמלין, השניים שוחחו על מסחר, שיתוף פעולה כלכלי ויישום פרויקטים שונים בתחום האנרגיה.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כשמשוגע ומטורף נפגשים…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו