צילום: לוי נאזרוב

רב הנסתר: רבה הראשי של רוסיה ביקר בחשאי באיראן

האיראנים התנגדו, נשיא רוסיה התעקש, והגה"ח רבי בערל לאזאר הגיע לביקור קצר בן 24 שעות לעיר הבירה של הרפובליקה האסלאמית - טהרן שם ביקר את הקהילה היהודית, סייר בבית הכנסת המרכזי ובבית ספר יהודי שבו מלמדות מוסלמיות עם חיג'אב

שייע דייטש, איש אמונו של הגר"ב לאזאר, פרסם בחודש ניסן האחרון את ההודעה הבאה: "צאתכם לשלום וברכת הצלחה גדולה לכבוד הרב הראשי שליט"א, במסע החשוב והחשאי למען אחינו בני ישראל! כשיתאפשר, יבואו בע"ה עדכונים". הבוקר, נחשפים פרטים ראשונים מאותה נסיעה מסתורית.

מתברר כי רבה הראשי של רוסיה, הגה"ח רבי בערל לאזאר שליט"א, שנחשב לאחד מהאנשים הקרובים ביותר לפוטין, היה חלק מפמלייתו של ראש הבית התחתון ברוסיה (הדומה) ויאצ'סלב וולודין, שהגיע לביקור בן 24 שעות בראש משלחת רוסית גדולה שקיימה שיחות בפרלמנט האיראני.

את ההחלטה לצרף את הרב לאזאר למשלחת קיבל נשיא רוסיה פוטין. האיראנים התנגדו בתחילה לצירופו לטהרן של הרב היהודי, אולם הרוסים היתנו את קיום הביקור – שנועד לשפר את קשרי הסחר בין איראן לרוסיה – בהצטרפות הרב למשלחת, והאיראנים נאלצו להסכים לדרישה. הביקור נערך כאמור בחודש ניסן, ימים ספורים לאחר חג הפסח.

במהלך הביקור בטהרן יצא הרב לאזאר לביקור נדיר במוסדות הקהילה היהודית בטהרן. הוא ביקר בבית הכנסת המרכזי ובבית ספר יהודי שחלק מהמורות בו הן מוסלמיות שיעיות עם חיג'אב. בכיתות תלויות תמונות של האייתוללה חומייני ושל המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי לצד פסוקים מהתנ"ך בעברית.

במהלך ביקורו עסק הרב אך ורק בסיוע לקהילה היהודית בשמירה על אורח חיים יהודי כשר במדינה מוסלמית שיעית. הוא נפגש עם ראשי הקהילה היהודית בעיר, שמע על הקשיים וצפה בילדים יהודים שמגיעים השכם בבוקר למוסדות הקהילה היהודית ומקבלים ארוחת בוקר לפני שהם הולכים לבית הספר.

רבה הראשי של רוסיה נהנה מקשרים טובים עם ראשי השלטון הרוסי, ובמיוחד מיחסים קרובים עם הנשיא פוטין, איתו הוא נפגש לשיחות ממושכות לקראת החגים היהודיים. פוטין אף הגיע לבקר מספר פעמים במוזאון היהודי שהקים הגר"ב לאזר במוסקבה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו