צילום: הקרמלין

דיווח בארה"ב: ה-FBI חקר חשד כי טראמפ הוא סוכן רוסי

ב"ניו יורק טיימס" חשפו כי התעורר חשד שטראמפ פועל בשליחות רוסיה - זאת לאחר שפיטר את ראש הסוכנות ג'יימס קומי. חוקרי הבולשת הפדרלית חשדו שטראמפ פעל, ייתכן שללא ידיעתו, כמרגל בשירות הרוסים - אך חששו מסערה ציבורית אם הדבר ייחקר

הנשיא האמריקני נחשד כסוכן סמוי של רוסיה: זהו פרט חדש ומטלטל שנחשף היום מחקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב. ה'ניו יורק טיימס' חשף כי מיד לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, פיטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי במאי 2017, פתחו רשויות האכיפה האמריקניות בחקירה כדי לברר האם הנשיא פועל, למעשה, כסוכן סמוי של הממשלה הרוסית.

במאי 2017 הימם טראמפ את ארצות הברית כשהחליט לפטר את קומי. הפיטורים הללו יצרו כדור שלג שהוביל לכך כי סגן התובע הכללי, רוד רוזנשטיין, מינה את החוקר המיוחד רוברט מולר לבחון את קשרי טראמפ ואנשיו עם בכירים רוסים במהלך קמפיין הבחירות. כעת מתברר כי בבולשת ראו בחומרה רבה את הפיטורים וחששו שנעשו ממניעים לא ענייניים.

על פי הדיווח, גורמים ב-FBI בדקו אם פעולותיו של הנשיא סיכנו את הביטחון הלאומי. סוכנים נאלצו להעריך אם הנשיא טראמפ עובד ביודעין עבור רוסיה, או שהוא נפל תחת השפעתה מבלי להיות מודע לכך. לאותה חקירה, על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", יש היבט פלילי, שידוע לציבור מזה זמן רב. החשד לפיו הפיטורין של ג'יימס קומי נעשו בניגוד לחוק, ובגלל שחקר את מוערבות רוסיה בבחירות לנשיאות ב-2016.

החוקרים בוחנים אם הפיטורים של קומי מהווים שיבוש של החקירה, עבירה שלפיה הקונגרס יכול לפתוח בהליכי הדחה נגד הנשיא. טראמפ מכחיש זאת וטוען כי החקירה נגדו היא "ציד מכשפות". לפי ההערכות, חקירתו של מולר נמצאת בישורת האחרונה.

למרות שהחקירה נפתחה רק ב-2017, החשדות בסוכנות הביון החלו עוד במהלך משא הבחירות, לאחר שטראמפ קרא לרוסיה לפרוץ לשרתי האינטרנט של יריבתו במירוץ, הילרי קלינטון, ולפרסם את התכתבויות הדואר האלקטרוני שלה, אך רק לאחר פיטורי קומי הוחלט באופן רשמי לפתוח בחקירה. עם זאת, זמן קצר לאחר שהיא נפתחה הועברה הסמכות לחקירת הקשרים לידי החוקר המיוחד רוברט מולר, גם הוא ראש ה-FBI בעברו ובשלב זה לא ברור האם היא עדיין מתקדמת.

החקירה נגד טראמפ נוהלה במסגרת החקירה הכללית בנוגע למעורבות הרוסית, אך לפי שעה לא ידוע אם התובע המיוחד רוברט מולר עדיין בודק את החשד נגד הנשיא. למרות כתבי האישום שכבר הוגשו בפרשה – החוקרים לא הגישו באופן פומבי ראיות המצביעות כי טראמפ עצמו עמד בקשר עם גורמים רשמיים בקרמלין.

כמה שעות לאחר הפרסום התייחס טראמפ בחשבון הטוויטר לדיווח: "כל מי שהוזכר בכתבה כמי שהוביל את החקירה הם אנשים שפוטרו או נאלצו לעזוב את ה-FBI מסיבות לא טובות. הם פתחו חקירה ללא כל סיבה או הוכחה אחרי שפיטרתי את ג'יימס קומי". לאחר מכן הוסיף טראמפ בציוץ אחר כי "הייתי נוקשה בענייני רוסיה יותר מאשר אובמה, קלינטון או בוש, אולי אף יותר מכל נשיא אחר בהיסטוריה. עם זאת לדעת הסתדר עם הרוסים אינו בהכרח דבר רע".

גם בבית הלבן דחו בתוקף את הטענות שפורסמו ב"ניו יורק טיימס" ותיארו אותן כ"אבסורדיות". "ג'יימס קומי פוטר מפני שהוא פרטיזן מביש, וסגנו, אנדרו מקייב, שהיה אחראי באותה תקופה, ידוע על ידי ה-FBI כשקרן", אמרה דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, בהצרה לתקשורת. "בניגוד לנשיא אובמה, שנתן לרוסיה ומדינות אויבות זרות ללחוץ על אמריקה, הנשיא טראמפ היה יחסית קשוח לרוסיה".

עורך דינו של טראמפ, רודי ג'וליאני, אמר כי "העובדה שחקירה שנפתחה לפני שנה וחצי לא העלתה דבר רק מוכיחה שלא היה כאן שום עניין של ביטחון לאומי". עם זאת, ג'וליאני הודה כי הוא לא מעורה בפרטי החקירה שנפתחה נגד הנשיא.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מוזר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו