181 מטרות הותקפו: טורקיה החלה בפלישה לצפון מזרח סוריה

משרד ההגנה הטורקי הודיע כי החלו בשלב הקרקעי במבצע נגד המיליציות הכורדיות. על פי הרשויות הטורקיות, 181 מטרות הותקפו עד כה מהאוויר. על פי דיווחים, 11 בני אדם נהרגו - בהם שמונה אזרחים. הבית הלבן: "ההחלטה הטורקית - רעיון רע"

צבא טורקיה תקף 181 יעדים צבאיים מתחילת המבצע בצפון סוריה – כך מסר הלילה (חמישי) משרד ההגנה הטורקי. במקביל, הכריז המשרד על כניסה קרקעית אל צפון-מזרח סוריה כחלק ממבצע המוכנה על ידם "מעיין השלום" נגד הכוחות הכורדיים הפועלים בסוריה. הכורדים טוענים כי הם הודפים את כניסת הכוחות הקרקעיים לשטח סוריה, שאינם מבצעים התקדמות.

על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, 11 אנשים נהרגו מאז תחילת המבצע – שמונה מהם אזרחים. הכוחות הסורים הדמוקרטיים (SDF), המובלים על ידי הכורדים, הודיעו כי הם הצליחו להדוף כוחות טורקים. גורם רשמי מסר לרשת ABC כי שומרים כורדים בבתי כלא בהם שוהים אסירים של דאע"ש שעזבו את עמדותיהם עם פלישת הכוחות הטורקים.

צבא טורקיה הפגיז את הערים סרקניה (ראס אל עין) ואל עבאיאד. אלפים ברחו מאזור אל עבאיאד. הטורקים הפציצו עשרים גשרים. לדברי הכורדים, הותקפו שש מטרות וזוהו 25 מטוסים טורקים. דוברם אמד מוסא אמר: "אם ינסו לכבוש את אדמתנו ניאלץ להגן על עצמנו עד טיפת דמנו האחרונה. אנו מוכנים לכל סוג של לחימה" .

בתוך כך, טורקיה החלה לנטר ברשתות החברתיות פוסטים המבקרים את המתקפה הצבאית בצפון סוריה. המשטרה בטורקיה פרסמה הצהרה בה הודיעה כי היא "יזמה מהלכים משפטיים נחוצים" נגד 78 בני אדם שלטענת המשטרה "עסקו בתעמולה אפלה" נגד המבצע. טורקיה גם טוענת כי הם העלו טענות כוזבות "כדי לערער את המוניטין של כוחות הביטחון שלנו".

הבית הלבן פרסם אמש הצהרה בשם הנשיא טראמפ, לפיה "ארה"ב לא תומכת במתקפה, והבהירה לטורקיה שמדובר ברעיון רע". עוד נמסר בתגובה לביקורת הקשה על הפקרת הכורדים, "טורקיה התחייבה להגן על אזרחים ועל מיעוטים דתיים, כולל נוצרים, ולהבטיח שלא יווצר משבר הומניטרי. אנחנו נדאג שיקיימו הבטחה זו".

בשיחה שערך עם כתבים אמריקנים אמר הנשיא כי "הכורדים לא עזרו לנו במלחמת העולם השנייה, בפלישה לנורמנדי למשל". הנשיא אמר כי הכורדים הזכירו כמה קרבות שבהם לקחו חלק – אך הדגיש שהוא קרא במאמר ש"הם לא היו שם", כדבריו. "בזבזנו כספים אדירים על הסיוע לכורדים. זה נכון שהם נלחמו איתנו, אבל הם נלחמים על האדמה שלהם", הוסיף טראמפ.

האיחוד האירופי קרא לטורקיה להפסיק את המבצע הצבאי שהחלה בו הערב. 28 המדינות החברות באיחוד אומרות בהודעתן כי אין זה סביר שהמבצע ישיג את מטרתו: כינונו של "אזור בטוח" שיאפשר לפליטים הסורים לשוב לבתיהם. עוד צויין בהודעה כי האיחוד האירופי לא יספק סיוע ולא יקדם מיזמים באזורים שבהם מופרות זכויותיהם של התושבים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו