צילום: דוברות הבית הלבן

טראמפ: "טורקיה תעצור את המבצע בסוריה, אבטל את הסנקציות עליה"

נשיא ארה"ב הצהיר בנאום בבית הלבן כי לא יוטלו מגבלות על אנקרה לאחר הגעה להפסקת אש "זמנית". על הנסיגה האמריקאית אמר: "לא תפקידנו להיות השוטר של העולם] ארה"ב זקוקה למדיניות חוץ חדשה הבנויה על היגיון בריא ועוצמה"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (רביעי) כי הפסקת האש בסוריה מחזיקה מעמד, וכי הוא ביקש להסיר את הסנקציות מטורקיה. "הסנקציות יוסרו אלא אם יקרה משהו שאנחנו לא מרוצים ממנו", אמר טראמפ בנאום מיוחד שנשא בבית הלבן. הנשיא הוסיף כי כוח מצומצם של הצבא האמריקני יישאר באזור, כדי לאבטח מתקן נפט.

הוא הוסיף שהטורקים התחייבו שהפסקת האש באזור, ש"הושגה בזכות ארה"ב", תהיה קבועה: "זה בזכות ארה"ב ולא בזכות אף מדינה אחרת. אנחנו מוכנים לשאת באשמה אבל גם לזקוף לזכותנו את הקרדיט". "הצלנו את חייהם של כורדים רבים", הכריז הנשיא והוסיף שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עשה את הדבר הנכון כשהסכים להפסקת האש ולאפשר לכורדים להתרחק לעומק של 30 ק"מ מהגבול.

בהכרזה שמסר בבית הלבן אמר: "כמה לוחמי דאע"ש נמלטו אבל רובם נתפסו מחדש. שוחחתי עם מפקד ה-SDF (הכוחות בהובלת הכורדים) והם אמרו שלוחמי דאע"ש נמצאים מאחורי סורג ובריח". את דבריו חתם באומרו כי "העבודה של הצבא שלנו היא לא להיות השוטר של העולם. מדינות אחרות צריכות לתרום את חלקן. היום זו פריצת דרך והתקדמות משמעותית בכיוון הזה".

"אני מחויב למסלול אחר במזרח התיכון – ארה"ב צריכה להפעיל את כוחותיה רק כשאינטרס לאומי ברור נמצא על כף המאזניים", הוסיף. הנשיא שיבח את ארדואן ואמר: "הוא עושה את הדבר הנכון עבור ארצו". עם זאת הזהיר: "אם טורקיה לא תכבד את המחויבות שלה, אנחנו שומרים על הזכות לכפות מחדש את הסנקציות, כולל מיסים על מתכות".

אמש, רוסיה וטורקיה הגיעו להסכם משותף לסיום מבצע "מעיין השלום". ההסכם נכנס לתוקפו היום, ובמסגרתו נקבע כי הכוחות הכורדים ייאלצו לסגת 30 ק"מ מהגבול, כפי שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רצה כשהחל המבצע. בנוסף על כך, הכוחות הרוסיים והטורקיים יבצעו סיורים משותפים באזור. מנגנון התיאום שקבעו המדינות זהה להסכם שנקבע עם ארצות הברית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו