פרש מאל-קאעידה והטיל את אימתו על העולם: מי הוא אבו בכר אל-בגדאדי?

זאת לא הפעם הראשונה שדיווחים כאלה מופתים, אך נראה שהפעם מנהיג ארגון הטרור הרצחני בעולם באמת חוסל • מי הוא אבו בכר אל-בגדאדי שייסד את ארגון הטרור המדינה האסלאמית ורצח אלפים במזרח התיכון וברחבי העולם • והאם גם ישראל הייתה על הכוונת?

כלי תקשורת בארצות הברית מדווחים הבוקר כי מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית", אבו בכר אל-בגדאדי, חוסל הלילה במחוז אידליב שבסוריה בפעולה של צבא ארצות הברית. זאת לא תהיה הפעם הראשונה בה מדווחים כי אל-בגדאדי חוסל, אך הפעם זה נשמע אמין. מי הוא מנהיג הארגון הרצחני שהטיל את אימתו על העולם?

אִבְּרַאהִים עַוַּאד אִבְּרַאהִים עַלִיּ אלְ-בַּדְרִיּ, הידוע בכינויו אַבּוּ בַּכְּר אלְ-בַּגְדַאדִיּ, ייסד את ארגון הטרור המדינה האסלאמית (המכונה גם "דאעש") במאי 2010. עד שנת 2014 הנהיג את השלוחה של אל-קאעידה בעיראק, אך לאחר חילוקי דעות עם מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, התנתק ארגונו מאל-קאעידה והפך לארגון עצמאי. בסוף יוני 2014 הכריז הארגון על הקמת ח'ליפות בשם "המדינה האסלאמית" באזורים שבשליטתו, ועל עצמו כח'ליפה שלהּ, תחת השם "הח'ליפה אבראהים".

אל-בגדאדי נולד ב-1971 בסאמרא שבעיראק. הוא למד באוניברסיטה האסלאמית בבגדאד, ושימש איש דת במסגד בפרוץ מלחמת עיראק ב-2003.

בתחילת המלחמה החל להנהיג קבוצות אסלאמיות קיצוניות, ובהמשך מונה לכהן במועצת השורא של לוחמי הג'יהאד של ארגון אל-קאעידה בעיראק. במאי 2010, לאחר מותם של מנהיגי הארגון, אבו איוב אל-מסרי ואבו עומר אל-בגדאדי, מונה אבו בכר אל-בגדאדי למנהיג אל-קאעידה בעיראק. אל-בגדאדי הודיע שהארגון יתמקד בניסיון לכבוש אזורים בעיראק במטרה להקים שם ח'ליפות אסלאמית שתתקיים על פי חוקי השריעה.

באוקטובר 2010 פרסמה ארצות הברית פרס של 10 מיליון דולר על מידע שיוביל ללכידתו או למותו של אל-בגדאדי.

לאחר תחילת מלחמת האזרחים בסוריה החל להרחיב את פעילות הארגון לתחומי סוריה, כשהוא נלחם לצד כוחות המורדים במשטרו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. באפריל 2013 הודיע על איחוד ארגונו עם השלוחה הסורית של אל-קאעידה, ג'בהת א-נוסרה, תחת השם החדש: "המדינה האסלאמית של עיראק והלבנט" (בראשי תיבות "דאעש").

בעקבות התנגדות ארגון ג'בהת א-נוסרה לאיחוד ולפעילות ארגון אל-קאעידה בעיראק בתחומי סוריה, קבע מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, כי על הארגון להישאר בתחומי עיראק ולהותיר את הפעילות בסוריה לארגון ג'בהת א-נוסרה. לאחר שאל-בגדאדי סירב להיענות לדרישת אל-קאעידה, הודיעה אל-קאעידה על התנתקות מהארגון בעיראק.

ב-5 ביולי 2014 פורסם סרטון וידאו, שבו כביכול נראה לראשונה אל-בגדאדי, כשהוא מנהיג את תפילת יום שישי במסגד א-נורי במוסול, ונושא נאום בו קרא לכלל המוסלמים לציית לו.

ב-8 בנובמבר 2014 דווח שאל-בגדאדי נפצע קשה בהפצצה של מטוסי קרב אמריקאיים על העיירה אל-קאאם, במקום בו התקיים מפגש של ראשי הטרור. בסוף אפריל 2015 דווח כי הוא חי ומחלים מהפציעה, אך נותר משותק, ואת מקומו החליף אבו עלאא אל-עפרי. על פי משרד ההגנה של עיראק, זה האחרון חוסל בתקיפה מן האוויר של כוחות הקואליציה הבינלאומית כחודש אחר כך.

ב-23 בינואר 2016 דווח במספר כלי תקשורת שאל-בגדאדי נפצע אנושות בתקיפה אווירית בצפון עיראק. ב-16 ביוני 2017 דווח שמשרד ההגנה הרוסי בודק דיווחים לפיהם אל-בגדאדי נהרג בהפצצה של מטוסי קרב רוסיים על העיר א-רקה חודש קודם לכן, במקום בו התקיים מפגש של בכירי הארגון. גם בישראל התקבל מידע מודיעיני על מותו של מנהיג המדינה האסלאמית.

לפני כחודש הפיץ ארגון דאע"ש הקלטה שבה נשמע אל-בגדאדי פונה בקולו ללוחמי ותומכי דאע"ש וקורא להם לצאת ולפעול. לדבריו, "מעמדו של הארגון חזק ופעולות מטעמו מתרחשות מדי יום בשלל חזיתות". דבריו של אל-בגדאדי עסקו בעיקר בתוכן דתי והכילו מסרים על מה שהוא מכנה "מלחמת ההתשה השנייה", בעודו מתכוון ל-152 המתקפות שבוצעו על ידי הארגון בחודש אוגוסט האחרון ב-10 מחוזות שונים. דברים אלה מצביעים על כך שאכן היה מדובר בהקלטה עדכנית. הפעם ניתן להעריך, מדובר בדיווחים מהימנים יותר ומנהיג הארגון הרצחני בעולם אכן חוסל.

ארגון דאעש נודע לשמצה בעולם לאחר שפרסם ברשת האינטרנט סרטונים בהם הציג את אנשיו עורפים את ראשיהם של קרבנות שנחטפו על ידי הארגון ורוצחים אזרחים וחיילים בעיראק ובסוריה באמצעות רובים. למדינה האסלאמית זרוע תקשורת שהוקמה בתחילת 2014 הנקראת "אל-חיאת", שאחראית על פרסומי הארגון, סרטוני תעמולה ועיתונות כדוגמת המגזין "דאביק".

נכון לשנת 2014, הארגון הודיע שלחימה בישראל אינה על סדר היום הנוכחי שלו, אך הארגון טוען שהשטח ששייך לו כולל את מדינת ישראל. על פי האידאולוגיה של הארגון ופרשנותו לקוראן, המלחמה במוסלמים שהפכו לכופרים חשובה הרבה יותר מאשר המלחמה בכאלו שהם כופרים מלכתחילה ולכן במיוחד מרכז הארגון את תקיפותיו נגד מנהיגי מדינות ערב.

במסגרת העימות עם חמאס במסגרת מבצע צוק איתן, השתתפה שלוחה של הארגון בסיני, בירי לכיוון ישראל מסיני ומרצועת עזה. פלוגות השייח' עומר חדיד, שלוחת הארגון ברצועת עזה שיגר רקטות לעבר ישראל פעמים רבות מסיני ומרצועת עזה. ב-27 בנובמבר 2016 תקפה חוליית טרור של המדינה האסלאמית בגבול סוריה כוח של גולני. צה"ל פגע והרג את ארבעת חברי החולייה.

על פי נתוני גורמי הביטחון בישראל, נכון לחודש ינואר 2016 התנדבו לשורות הארגון למעלה מ-60 אזרחים ערבים ישראלים – אחד מהם שירת כחייל בחטיבת גבעתי. חלקם נפצעו ונהרגו, עם חלקם אבד הקשר וחלקם הוצאו להורג באשמת ריגול[120]. חלקם חזרו לארץ ונשפטו למאסר.

המידע באדיבות ויקיפדיה

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

באבוד רשעים רינה
בקרוב ארדואן

אמן

" וסיכסכתי מצרים במצרים" שיהרגו אחד את השני ויעזבו אתנו בשקט

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו