הקונסוליה בצ'נגדו. צילום: האתר הרשמי

המתח בין ארה"ב לסין: סין השתלטה על הקונסוליה האמריקנית בצ'נגדו

הסינים הגיעו למבנה האמריקני, הורידו את דגל ארה"ב והסירו את שלט הקונסוליה. בשבוע שעבר הורה ממשל טראמפ לצוות הקונסוליה הסינית בבוסטון לעזוב בהאשמת ריגול. "האחריות כולה מוטלת על ארה"ב", אמרו במשרד החוץ של סין באשר לאירועים האחרונים

הקונסוליה האמריקנית בעיר צ'נגדו נסגרה הבוקר (שני). זאת, בתגובה למהלך דומה שביצע הממשל האמריקני בשבוע שעבר – עם ההוראה לצוות הקונסוליה הסינית בבוסטון לשוב למדינתם באשמת ריגול. משרד החוץ הסיני כינה את האירועים האחרונים כ"הסלמה חסרת תקדים" והאשים את ארצות הברית בהידרדרות.

משרד החוץ הסיני, האמון על פינוי הקונסוליה האמריקנית, מסר: "בשעה 10:00 בבוקר (שעון מקומי), ב-27 ביולי, על פי בקשת הצד הסיני, הקונסוליה הכללית של ארה"ב בצ'נגדו נסגרה". לאחר שאנשי הקונסוליה האמריקנית יצאו מהמבנה, משרד החוץ הסיני דיווח כי הרשויות הסיניות "נכנסו אל תוך המבנה מהכניסה הראשית והשתלטו עליו".

במקביל, התקשורת המקומית בסין פרסמה סרטונים מאירוע פינוי הקונסוליה ומהם עולה, שהיום בסביבות השעה שש בבוקר, הורד הדגל האמריקני ממבנה הקונסוליה. בנוסף, פורסמו בתקשורת הסינית תצלומים של אנשי הקונסוליה האמריקנית עוזבים את המקום תחת אבטחה גדולה, ככל הנראה כדי לנסות להביך את ארה"ב.

שגרירות ארה"ב פרסמה סרטון בסינית בחשבון הטוויטר שלה: "הקונסוליה של ארה"ב בצ'נגדו מקדמת בגאווה את ההבנה ההדדית בין אמריקנים לאנשים בסצ'ואן, צ'ונגצ'ינג, גוויג'ואו, יונאן וטיבט מאז 1985. נתגעגע לנצח", נאמר בסרטון.

הקונסוליה בצ'נגדו נפתחה בשנת 1985 והועסקו בה כמעט 200 עובדים, כולל כ-150 עובדים שכירים מקומיים. לא ברור כמה עובדים היו בקונסוליה שנסגרה אתמול, לאחר שדיפלומטים אמריקנים פונו מסין בגלל מגפת הקורונה.

בחודשים האחרונים הגיעו היחסים בין ארה"ב לסין לשפל של עשרות שנים, בין השאר בשל מגפת הקורונה שיצאה מסין אל העולם והפילה מספר שיא של חללים בארה"ב; דיכוי ההפגנות למען הדמוקרטיה בהונג קונג; עיבוי הכוחות של סין בים סין הדרומי; וכליאתם של מאות אלפי מוסלמים אויגורים במחנות מעצר ומחנות ל"חינוך מחדש" בסין.

בשבועות האחרונים, בצל מצבו העגום בסקרים, מרבה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לתקוף את סין. לפי דיווחים בארה"ב החרפת הטון הדרמטית של הממשל נגד בייג'ינג נובעת מהחלטה מושכלת שהתקבלה בקמפיין של טראמפ להפוך את היחסים עם סין לנושא מרכזי בקמפיין בחודשים שנותרו עד לבחירות לנשיאות בנובמבר.

העימות מחריף: סין הורתה לארה"ב לסגור את הקונסוליה בעיר צ'נגדו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו