אלפים מפגינים בלבנון והשתלטו על משרדי ממשלה – שוטר נהרג ועשרות נפצעו

מפגינים הניפו דמות קרטון של מנהיג חיזבאללה נסראללה על חבל תלייה. כלי תקשורת במדינה דיווחו כי בשבועות האחרונים סיפרו לפחות 10 פעמים לנשיא על החומרים המסוכנים שאוכסנו בנמל - אך האחרון לא עשה דבר. דיווח: ראש ממשלת לבנון מתכוון להקדים את הבחירות במדינה

אלפי תושבים זועמים מפגינים היום ברחובות ביירות במחאה נגד הממשלה ומתעמתים עם כוחות הביטחון. זאת ארבעה ימים אחרי הפיצוץ האדיר בנמל, שהחריב חלקים גדולים מהעיר והותיר לפחות 158 הרוגים. המפגינים השתלטו על מבני משרדי החוץ והאוצר בעיר, ובמקום נערכים עימותים ביניהם לבין כוחות הביטחון – במהלכם נהרג שוטר ונפצעו יותר מ-130 בני אדם.

חלק מהמפגינים שפרצו למשרד החוץ שרפו שם תמונה של הנשיא מישל עאון והכריזו כי בכוונתם להתבצר במקום. הם קראו ללבנונים לכבוש גם משרדי ממשלה אחרים. כשחלק מהמפגינים מוקדים יותר ניסו לפרוץ מחסום כדי להיכנס לרחוב המוביל אל בניין הפרלמנט, החלו עימותים עם כוחות הביטחון, ובמהלכם נורה גז מדמיע והיו דיווחים גם על ירי של אש חיה. בכיכר השהידים, כך דווח, הועלתה הערב משאית באש.

במהלך ההפגנות נשמעו קריאות לשחרור לבנון ובגנות איראן. חלק מהמפגינים השמיעו קריאות "מהפיכה" וקראו להתפטרות ראשי השלטון. מוקדם יותר קראו חלק מהמוחים קריאות נגד ארגון חיזבאללה והגדירו אותו ארגון טרור. במהלך ההפגנה נתלו על חבל תלייה תמונות קרטון של מנהיג חיזבאללה נסראללה, הנשיא מישל עוון, ויו"ר הפרלמנט נביה ברי.

לפי דיווח ברשת "אל-ערביה", בעקבות ההפגנות הוגיע ראש ממשלת לבנון חסן דיאב כי הוא מתכוון לקדם את הקדמת הבחירות ויציג את ההצעה להקדמתן לממשלה הלבנונית. עוד אמר דיאב, במהלך נאום שנשא בצל ההפגנות הגואות בבירת לבנון: "הגורם לפיצוץ בנמל – הוא השחיתות השלטונית".

בתוך כך, משרד הבריאות בלבנון דיווח כי מספר ההרוגים בפיצוץ בנמל ביירות עלה ל-158 בני אדם. הפיצוץ שהתרחש ביום שלישי גרם לנזק חסר תקדים בהיקפו למרכזה של הבירה הלבנונית. למעלה מ-6,000 בני אדם נפצעו ומעל 20 עדיין נעדרים. הפיצוץ נגרם ככל הנראה מהתלקחות של מחסן אמוניה חנקתית בנמל ביירות. עלי פי טענות שונות שנשמעו בכלי התקשורת בלבנון, במחסן הוחזק גם נשק של ארגון חיזבאללה, אך אין לכך אימות.

על רקע הדברים, תחקיר שהתפרסם בבריטניה חושף כיצד הנשיא הלבנוני עאון התבשר ב-20 ביולי על כך שבנמל ביירות אוכסנו באופן לא בטיחותי אלפי טונות של החומר הנפיץ, שנמצא במקום מאז 2013. יש לציין כי הכימיקל התעשייתי הנפוץ הזה משמש לצורכי דישון – אך גם להכנת חומרי נפץ.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו