דיווח בארה"ב: מחלוקת בין מלך סעודיה ליורש העצר על נורמליזציה עם ישראל

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", מוחמד בן סלמאן מצדד בכינון יחסים כלכליים עם ישראל ובשיתוף פעולה מול איראן. בעוד המלך סלמאן התנגד לצעד שעשו בחריין ואיחוד האמירויות, בשל היעדרותה של הסוגיה הפלסטינית. על פי הדיווח, יורש העצר הסתיר מאביו את המגעים בין ישראל לאמירויות

ה'וול סריט ג'ורנל' מדווח על מחלוקת בתוך בית המלוכה של סעודיה בשאלת הידוק היחסים עם ישראל, לאור מהלכי הנורמליזציה של איחוד האמירויות ובחריין. לפי הדיווח, יורש העצר מוחמד בן סלמאן תומך בכינון יחסים כלכליים עם ישראל ובשיתוף פעולה נגד איראן, בניגוד לאביו המלך סלמאן.

על פי הדיווח, בן סלאן תומך בכינון יחסים עם ישראל, בעוד אביו מתנגד להם – לאור היעדרותו של פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני בהסכמים הקיימים. עוד דווח כי בין סלמאן היה מעורה בהסכמים המתגבשים עם האמירויות ובחריין, ולא גילה על כך לאביו מחשש שינסה לפגוע בהם, מה שעורר את זעמו של האחרון.

לאחר שנודע לו על ההסכם, המלך הזועם הורה לשר החוץ שלו לחזור ולהתחייב להקמת מדינה פלסטינית, מבלי להזכיר את הנורמליזציה. גם הנסיך טורקי אל-פייסל, בן משפחת המלוכה ולשעבר שגריר סעודיה בארה"ב הנחשב מקורב למלך, כתב טור בעיתון בבעלות סעודית בו חזר על המחויבות לפלסטינים ורמז כי האמירויות היו צריכות ללחוץ על הישראלים לקבל ויתורים נוספים. "אם מדינה ערבית כלשהי תלך בעקבות איחוד האמירויות הערביות", כתב, "עליה לדרוש בתמורה מחיר וזה צריך להיות מחיר גבוה".

בעיתון האמריקני נכתב כי במהלך פגישה בין היועץ האמריקני ג'ארד קושנר ליורש העצר, אמר הנסיך שאביו "לעולם לא יקבל את הסכם הנרמול בין ישראל והממלכה הערבית הסעודית". בן סלמאן הדגיש שהדבר הכי משמעותי שסעודיה יכולה לעשות בעת הנוכחית בגלל התנגדות אביו, הוא לתרום לכך שבחריין תצטרף להסכם בתיווך אמריקני.

ערב הסעודית וישראל מנהלות מגעים בלתי פורמליים אך תכופים בנושאי ביטחון הקשורים בעיקר לאיראן זה כ-30 שנים. בשנים האחרונות, ערב הסעודית נאלצה ללכת בקו הזה כדי לממש את מטרותיה לשמר את הברית עם ארצות הברית, במיוחד בנושא ההתמודדות עם טהראן. מצד שני, התעקשו בממלכה להמשיך ולתמוך בפלסטינים. הדבר הביא לפעמים גורמים בערב הסעודית להשמיע עמדה אחת בשיחות פרטיות ועמדה אחרת באוזני ציבור, או אפילו לנקוט עמדות ציבוריות שונות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו