תזכורת: היחסים עם טורקיה לפני שנה בדיוק

לפני שנה בדיוק, משלחת טורקית הגיעה לוושינגטון כדי להבהיר את היחסים בין אנקרה וירושלים • "נמשיך לשמור על קשרי ידידות עם ישראל", אמרו אז הטורקים • הבטיחו, אבל לא הבטיחו לקיים

בט"ז אלול אשתקד, פורסם בכלי התקשורת אודות ההבטחה של הטורקים. "נמשיך לשמור על קשרי ידידות דיפלומטיים עם ישראל, למרות אירועי המשט", אמרו הטורקים בוושינגטון. משלחת בכירים טורקיים הגיעה לביקור בארצות הברית כדי להבהיר ולהעמיד על דיוקם את המצב האסטרטגי בין המדינות. עוד אמרו אנשי המשלחת כי "טורקיה רואה את המשט כתקרית שמתרחשת בין שתי ידידות".

הבכירים הטורקיים ניצלו את ביקורם בוושינגטון לבקש מארצות הברית שתלחץ על ישראל לקיים את דרישות אנקרה בנוגע למשפחות נפגעי המשט, קרי, התנצלות ופיצויים למשפחות.

הביקור הטורקי וההכרזה אודות יחסי אנקרה – ירושלים, הגיעה לאחר אזהרתו של הנשיא האמריקני ברק אובמה, לראש ממשלת טורקיה ארדואן, כי ארצות הברית לא תסכים לספק לו נשק, אם לא ישפר מיידית את יחסו לישראל.

וושינגטון הציבה אז גבולות ברורים להתקרבות הטורקית לאיראן, והתנתה גם זאת, בסיפוק נשק שיעזור לטורקים להתמודד עם המורדים הכורדיים שבתחומיה.

היום, כמעט שנה אחרי ההבהרה של הטורקים, ראש הממשלה ארדואן מודיע כי הוא מפסיק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, בשל סירובו של נתניהו להתנצל בפני העם הטורקי. "זכותה של ישראל להגן על אזרחיה", אמר נתניהו שוב ושוב – וההתנצלות הנדרשת מצד הטורקים, בוששה מלהגיע.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו