מהפכה באוקראינה: הנשיא ינוקוביץ' הודח מתפקידו

האופוזיציה הודיעה כי היא לא תעצור את ההפגנות בשלב זה • מנהיגת האופוזיציה הגב' טימושנקו שוחררה מהכלא • בכירי האופוזיציה מונו לתפקיד המפתח עד לבחירות שייערכו בעוד כשלושה חודשים • טימושנקו בכיכר: "להביא את ינוקוביץ' לכאן בכוח"

בעקבות המחאה שפרצה לפני כחודש וחצי ושהחריפה שבוע שעבר, נמלט אתמול נשיא אוקראינה מעיר הבירה קייב, ומאז הוא מסתתר ככל הנראה בחרקוב שנחשבת לאחד ממעוזיו במזרח המדינה. נכון למועד כתיבת השורות לא ידוע היכן מסתתר ינוקוביץ' וגם לא דווח על מצוד המתנהל אחריו, אך לפי דיווח שלא אומת הוא ניסה להימלט לרוסיה במטוס שנמנעה על ידי פקחי התעופה.

 

התפנית באוקראינה החלה ביום שישי, כאשר שרי החוץ של גרמניה, צרפת ופולין הודיעו כי הושג הסכם בתיווכם, בין הנשיא ינוקוביץ' לבין ראשי המחאה. בכלי התקשורת צולם תיעוד בו נראה שר החוץ הפולני מפציר בראשי המחאה לחתום על ההסכם כשהוא אומר להם: "הסכם יותר טוב מזה לא תקבלו. אם לא תחתמו עליו יהיה כאן משטר צבאי וכולכם תמותו".

בשעות הצהרים של ערב שבת נחתם ההסכם בטקס רשמי והועבר בשידור חי בכל רשתות התקשורת, כשמצד אחד חותם עליו הנשיא ינוקוביץ' ומטעם האופוזיציה חתמו שלושת מנהיגי המחאה. במסגרת ההסכם התחייב ינקוביץ' לבטל את הסכם הסחר שחתם מול רוסיה ושגרם לפרוץ המהומות, וכן להקדים את הבחירות לסתיו הקרוב, וזאת בניגוד להצהרותיו הקודמות לפיהן הוא ימשיך בתפקידו עד לסיום הקדנציה.

כחלק מההסכם העביר הפרלמנט חקיקה שאושרה גם על ידי הנשיא ינוקוביץ', ובמסגרתה בוטל החוק שבגינו נשפטה מנהיגת המחאה הגב' טימושנקו לשבע שנות מאסר. עם זאת היא לא שוחררה באופן מיידי, משום שהיה צורך להמתין עד לסיום ההליכים הבירוקרטיים. רק היום בשעות אחה"צ, לאחר שהפרלמנט העביר שורה של חוקים שנועדו לקצר את ההליך הבירוקרטי, שוחררה טימושנקו מכלאה.

למרות חתימת ההסכם לא נרגעו הרוחות ברחובותיה של קייב, והמפגינים המשיכו למלא בהמוניהם את כיכר העצמאות והרחובות הסמוכים לה. ההפגנות נמשכים כל השעות האחרונות, ובמהלכן השתלטו המפגינים על מבני ממשל, עד שבשעות הבוקר הם דיווחו כי הם שולטים בכל מעוזי הממשלה וכי הממשלה עצמה משותקת ולא יכולה עוד לתפקד. מאוחר יותר התברר כי הנשיא ברח כאמור מקייב.

בשעות אחה"צ התכנס הפרלמנט לשורה של הצבעות, ובראשן הצבעה שקבעה כי הנשיא ינוקוביץ' אינו יכול עוד להנהיג את המדינה. הנשיא הודח ברוב גדול של כשלושה רבעים מחברי הפרלמנט, בעוד תומכיו ברובם בכלל לא התייצבו לדיונים. מהדיווחים עולה כי לפחות שניים מתומכיו המובהקים שנחשבו בכירים בממשלתו הצליחו להימלט לרוסיה.

מדובר במהפך של ממש בפרלמנט של אוקראינה שעד לפני יומיים היה כנוע לנשיא ינוקוביץ' וכל הצעה שרק ביקש להעביר עברה ברוב קולות. לאחר ההצבעה על הדחתו של הנשיא פרצו חברי הפרלמנט בשירה ובריקודים שהועברו בשידור חי בכל כלי התקשורת במדינה ונתנו את האות להמונים שיצאו לחגוג את מפלתו של הנשיא.

ינוקוביץ' עצמו התראיין לכלי תקשורת לפני הדחתו ואמר כי אין בכוונתו להתפטר. הוא טען כי המפגינים שצרים על מבני הממשל מזכירים לו את הנאצים בעת עלותם לשלטון בגרמניה. הוא הלין על כך שירי בוצע לעבר מכוניתו אך אמר כי הוא לא נפגע והדגיש כי הוא ממשיך לכהן כנשיא המדינה עד לבחירות שיתקיימו בסתיו בהתאם להסכם עליו חתם עם האופוזיציה.

במסגרת סדרת ההצבעות שערך הפרלמנט מונו בכירי האופוזיציה לשורה של תפקידי מפתח, לאחר שבכירי שלטונו של ינוקוביץ' הודחו בזה אחר זה. כמה מביניהם השכילו להתפטר עוד לפני הדחתם, בהם שר הפנים שהוחלף באחד ממנהיגי המחאה.

אחרי יותר משנתיים בכלא וזמן קצר לאחר שחרורה הובאה על כסא גלגלים מנהיגת האופוזיציה האוקראינית הגב טימושנקו לכיכר העצמאות, והשמיעה מספר משפטים קצרים לקול תשואות ההמון הנלהב.
"לעולם לא נסלח למי שירו כדורי עופרת ללב הצעירים" פתחה טימושנקו ובכך רמזה לתוכניות שהיא מכינה עבור הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ' ונאמניו. "צריך להביא את ינוקוביץ' לכאן בכח, להביא אותו לכיכר העצמאות" זעקה טימושנקו וקראה לעשות צדק עם ההרוגים. היא הוסיפה כי הרוגי המחאה הם הגיבורים של העם האוקראיני והוסיפה כשהיא פונה למפגינים שהריעו לה: "אתם הגיבורים שלנו".

מיד לאחר ששוחררה מהכלא אמרה טימושנקו: "מהיום תוכל אוקראינה לראות את השמש כי הדיקטטורה נפלה".

בכל אותה העת וגם לאחר השלמת ההדחה ושחרורה של טמושנקו חגגו רבבות בני אדם בכיכר העצמאות וברחובות הסמוכים לה. מנהיגי המחאה הודיעו כי הם לא יפסיקו להפגין גם בימים הקרובים, וגם טימונשקו עצמה קראה לתומכיה להמשיך ולהפגין בדרישה לצדק והגינות במוסדות השלטון.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו