ערב יום השואה: הותיקן מאדיר את זכרם של האפיפיורים שסייעו ליהודים בשנות הזעם

בטקס היסטורי וחשוב גם עבור ההכרה ביהודים העניקה הנהגת הכנסיה הנוצרית תארי הערכה וכבוד לשני אפיפיורים שמתו • יוחנן ה-23 שהציל אלפי יהודים בשנות השואה, פטר את היהודים מאשמת הריגת 'אותו האיש' יש"ו, והודה כי הם העם הנבחר • יוחנן פאולוס השני שהתנצל בשם הכנסיה על שתיקתה בשואה, ביקר בבית כנסת יהודי לראשונה בהיסטוריית הותיקן, וכינה את היהודים "אחינו הבכורים"

בטקס היסטורי וחשוב גם עבור פעלם למען היהודים מעניקה הנהגת הכנסיה הנוצרית בראשות האפיפיור תארי הערכה וכבוד לשני אפיפיורים שמתו בשנים האחרונות.

המעניין הוא בעצם זהותם של שני האישים, הראשון: האפיפיור יוחנן ה-23 נודע ביחסו האוהד אל היהודים בשנות השואה, בשנים אלו שימש כשליח הוותיקן לטורקיה ויוון ופעל בדרכים שונות להציל אלפי יהודים. בין השאר הפעיל מערכת לחצים על מלך בולגריה שיאט את שיתוף הפעולה עם מכונת ההשמדה הנאצית באמצע שנות השואה הפעיל את השפעתו על שלטונות המנדט הבריטי שיאשרו את כניסתם של ילדים יהודים שהגיעו לאיסטנבול על סיפונה של אניית פליטים. הוא אף הנפיק תעודות מזוייפות עבור יהודים הונגרים שכביכול המירו את דתם לנצרות. מעשיו הטובים הגיעו לשיאם כאשר דחק בותיקן עצמו על האפיפיור פיוס ה-12 – שנודע בהתעלמותו מהאסון היהודי – לסייע להצלת יהודי איטליה.

לאחר השואה הפעיל את השפעתו על מדינות קתוליות לתמוך בהקמתה של מדינת ישראל.

אולם כל מעשיו אלו מתגמדים על יד השינויים שהנהיג בשנותיו האחרונות בכהונה, האחד הוא שינוי נוסח התיפלות והוצאה של כל כינוי גנאי כנגד היהודים מנוסח תיפלותיהם. השינוי העיקרי והמבורך ביותר חל לאחר מותו אך היה זה עפ"י מסמך עקרונות חדש שגיבש שחולל מהפכה ביחסה של הנצרות ליהדות וליהודים, במסמך זה סתר את יסודות ההאשמות כנגד היהודים שכביכול הם אלו שתלאוהו ל'אותו האיש' יש"ו, כמו"כ אישרר והכיר בנצחיותה של הברית בין הקב"ה לבין עם ישראל [ובכך עקר תפיסה בת אלפי שנים לפיה כביכול נדחו היהודים מלהיות עם ה' עפ"ל], לצד הוקעה נחרצת של האנטישמיות.

קרא עוד:

[postim]

האיפיפיור השני שהוקר פעלו היום, הוא יוחנן פאולוס השני הנחשב לידיד העם היהודי, הוא הביע צערו פעמים רבות אל מול העוולות שגרמו הנוצרים ליהודים במהלך ההיסטוריה, והודיע כי הנצרות אינה מאשימה את היהודים בדבר.

כאשר שימש בתפקידו כמורה בשנים שלאחר השואה סירב להטביל לדתם ילדים יהודים שהוסתרו במנזרים ופעל להשיבם אל היהדות.

חודשים בודדים לאחר בחירתו כאפיפיור ערך ביקור באושוויץ, שם כרע ברך בפני המצבה הראשית במקום וביקש מחילה מהעם היהודי תוך התנצלות בשם שתיקת הכנסיה על סבלם של קרבנות השואה.

יוחנן פאולוס השני היה האפיפיור הראשון שביקר בבית כנסת יהודי – בביקור אותו ערך בבית הכנסת הגדול של רומא בשנת תשמ"ו קרא ליהודים "אחינו הבכורים והאהובים".

VATICAN-POPE-MASS-CANONISATION-AERIAL

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו