70 אוטובוסים ושומרים חמושים: יהודי אודסה מוכנים לפינוי חירום

בקהילה היהודית באודסה חוששים כי פרץ הלאומניות עלול להיות מכוון כנגדם • לקראת יום השנה לציון הניצחון על גרמניה הנאצית, חוששים היהודים מגל עימותים רחב שיגלוש אל כל רחובות העיר • הקהילות היהודיות מגבשות תכנית מגירה סודית לפינוי מהעיר, ואולי אף מהמדינה

הקהילה היהודית באודסה מוכנה לפינוי המוני. הקרקע בוערת תחת רגליהם, ובכל רגע עלול לפרוץ גל אלימות חדש שיכוון אל היהודים שבעיר האוקראינית.

אנטישמיות היא נושא רגיש באוקראינה, במיוחד בימים אלו כאשר הלאומנות הופכת יותר ויותר לקיצונית.

אודסה אמנם אינה במרכז הקרבות, אך גם היא כבר חוותה מספר מקרים של עימותים בין מתנגדי הממשלה לבין פעילים תומכי הממשל האוקראיני בשבועות האחרונים. המהומות הגיעו לשיאם ביום שישי האחרון, כאשר עשרות ממתנגדי השלטון נשרפו למוות בבניין האיגוד המקצועי, כתוצאה מבקבוקי תבערה שהושלכו אל הבניין ע"י קיצונים רדיקליים.

קרא עוד:

[postim]

עד כה, לא נגעו העימותים בקהילה היהודית באופן ישיר, אך מנהיגי הקהילה חוששים כי המצב עשוי להשתנות בין רגע. זו הסיבה להכנתה של תכנית מגירה סודית לפינוי מהעיר, ואולי אף מהמדינה.

"אם ח"ו יגיעו היריות לרחובות, השלב הראשון הוא כינוס הילדים מחוץ למרכז העיר" אומר הרב רפאל קרוסקל, יו"ר ארגון 'תקווה' העולמי, "אם המצב יחריף, אנו ניקח אותם אל מחוץ לעיר ובמידת הצורך אפילו למדינה אחרת, כרגע אנו מעדיפים שלא לפרט את התכנית"

-

בראיון לג'רוזלם פוסט הוסיף הרב קרוסקל כי הוא שוקל לשכור מחנה נופש בסוף השבוע ל-600 יהודים מאודסה, בהתחשב בעובדה כי ביום שישי מציינים את יום השנה לתבוסתה של גרמניה הנאצית. התאריך הנחגג באוקראינה [ובמדינות רבות נוספות] מדגיש את קיטוב החברה ביחס לשלטון הנאצים, ישנם אנשים המוקירים את מורשתם של הלאומנים האוקראינים ששיתפו פעולה עם הנאצים נגד רוסיה, ואילו אחרים רואים בו כסמל לניצחון על הנאציזם ולרוח החופש המנשבת בין כנופיות הבדלנים הפרו-רוסים.

ישנם חששות כי במועד זה יורחבו העימותים באוקראינה. "בסוף השבוע הבא הולך להיות אלים מאוד" מאמין הרב קרוסקל.

תוכניות פינוי הוכנו גם על ידי גורמים אחרים בקהילה היהודית. הרב אברהם וולף, שליח חב"ד בעיר, אמר כי הם לוקחים אמצעי אבטחה נוספים, דוגמת שומרים חמושים, ומוכנים לפינוי אפשרי. יחד עם ארגונים ציבוריים נוספים, הם הכינו צי של 70 אוטובוסים המוכנים להתניע ולצאת מן העיר בכל דקה.

צילום אילוסטרציה: AFP

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו