אפקט הדומינו • גם תושבי מזרח אוקראינה הצביעו בעד עצמאות

לאחר הצבעת העצמאות בקרים והסיפוח הרוסי הזוחל, גם במזרח אוקראינה דורשים הבדלנים את עצמאותם • כמעט 90% מהמצביעים הכריעו בעד עצמאות ובניתוק מהשלטון האוקראיני, מתוך שיעור של 75% הצבעה

הבדלנים במזרח אוראינה, במחוזות דונייצק ולוהנסק, ערכו משאל עם בשאלת ההכרזה על עצמאותם.

המצביעים נדרשו להשיב לשאלה: "האם אתה תומך בהקמת מדינה עצמאית עבור הרפובליקה של דונייצק?" בכן או לא.

על פי נתוני המורדים הפרו-רוסים שארגנו את ההצבעה, כמעט 90% מהמצביעים הכריעו בעד עצמאות ובניתוק מהשלטון האוקראיני, יו"ר ועדת הבחירות, רומן ליגגונה, מסר אאת הנתונים "89.07% הצביעו בעד, 10.19% התנגדו. ניתן לומר כי זו תהיה התוצאה הסופית". לדבריו, אחוז ההצבעה עמד על כ-75% מהתושבים בדונייצק ובלוהנסק.

קרא עוד:

[postim]

למרות ההתנגדות שנשמעה ממדינות המערב והגינוי של האיחוד האירופי על קיום המשאל, ועל אף קריאתו של פוטין למורדים שלא לערוך את משאל העם, התעקשו המורדים במזרח אוקראינה לבצע את המשאל כמתוכנן.

ראש "מדינת דונייצק" אמר אמש כי בעקבות תוצאות המשאל, בכוונתו להקים צבא ומוסדות מדינה עצמאיים באזור. לדבריו, לאחר משאל העם שיסתיים בנצחונו יוגדרו כוחותיו ככובשים ולא חוקיים ועל כן יש לפעול במהירות.

כזכור, גם סיפוח חצי האי קרים לרוסיה החל באופן דומה. לפני כמעט חודשיים, בעקבות המתיחות בין הממשלה הפרו-מערבית החדשה בקייב לבין דוברי הרוסית בקרים ובמזרח המדינה, התקיים משאל עם בקרים בנוגע לסיפוח אל רוסיה. לאחר שכמעט 97% תמכו בעצמאות, אישר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את הסיפוח, והשאר- היסטוריה.

התנגדות בעולם

האיחוד האירופי הבהיר עוד לפני פרסום התוצאות כי לא יכיר במשאל העם שנערך היום במזרח אוקראינה על ידי הבדלנים הפרו רוסיים, בהודעה מטעם האיחוד נאמר כי המשאל אינו חוקי ולמארגניו אין תוקף דמוקרטי.

משרד החוץ האוקראיני הפנה את האשמה לכיוונה של רוסיה. "משאל העם ממומן ומאורגן על ידי רוסיה ולתוצאותיו יהיו השלכות בלתי חוקיות על שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, מארגני הפארסה הפלילית הזו מפרים את חוקיה של אוקראינה".

מראות הבחירות במזרח אוקראינה. צילומים: AFP

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו