שיחות הגרעין יתחדשו היום לאחר מרתון דיונים ליליים ללא תוצאות

לאחר שהיה נראה כי הושגה התקדמות רבה, האיראנים מקשיחים את עמדותיהם והשיחות בסכנת פיצוץ • שר החוץ הצרפתי: "זהו השלב הקשה ביותר של השיחות" • המאמץ מתמקד עתה בהשגת הצהרה משותפת שתאפשר את המשך השיחות עד להשגת הסכם כולל

המשא והמתן בין איראן לשש המעצמות בלוזאן שבשווייץ נמשך זה היום השני לאחר פקיעת המועד הסופי שהוגדר מראש לחתימה על הסכם מסגרת בעניין תכנית הגרעין האיראנית.

דוברת משרד החוץ האמריקני דיווחה הבוקר כי לאחר הדיונים שנמשכו לאורך כל הלילה, יצאו הצדדים בשעת בוקר מוקדמת להפסקה בת כמה שעות. בדיונים הליליים לא הושגה התקדמות, ובשעות הקרובות יחודש המו"מ בניסיון נוסף להתגבר על המחלוקות ולהגיע להבנות עקרוניות בין הצדדים.

הקושי הגדול בשיחות נובע מהקשחת העמדות האיראניות, כפי שהיה ניתן להבין מהצהרות בכירי הממשל בטהראן בימים האחרונים על כך שתורן של המעצמות להתגמש. שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, אמר הלילה כי מדובר בשלב "הקשה ביותר של השיחות". הוא הבהיר כי "הנושא עוד לא גמור. אנחנו רוצים הסכם חזק ואמין, אך עדיין קיימות נקודות הדורשות מאמץ, בעיקר בצד האיראני".

קרא עוד:

[postim]

אתמול אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי הצלחת השיחות בין הצדדים תלויה ברצונן של המעצמות. "התקדמות והצלחה בשיחות תלויות ברצון הפוליטי של הצד השני, זה היה נושא שתמיד הייתה למערב בעיה אתו", הבהיר זריף שוב את עמדת איראן, לפיה היא כבר התגמשה דיה ועתה היא מצפה לצעדי ויתור מהצד השני.

דיפלומט המעורה במשא ומתן אמר הלילה כי הסכם יכול להיות מוכרז תוך שעות, אולם הוא עדיין לא הושג. לדבריו, השיחות עדיין עלולות לקרוס. הצדדים הסכימו כי על אף פקיעת המועד האחרון להסכם המסגרת, אם תושג הצהרה משותפת של המעצמות ואיראן בדבר הנכונות להגיע להסכם כולל, יימשכו השיחות עד ה-30 ביוני, המועד שנקבע מראש לחתימת ההסכם הכולל והמפורט.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו