אובמה: "הסכם היסטורי; נסתם הגולל על השגת הפצצה האיראנית"

הנשיא האמריקני משוכנע כי "הסכם המסגרת יוביל להסכם כולל שיגרום לארה"ב, בעלות בריתה והעולם כולו להיות בטוח יותר" • אובמה שוחח הערב עם מלך סעודיה, שכנתה של איראן החוששת מאוד משאיפותיה הגרעיניות, וצפוי לשוחח גם עם רה"מ נתניהו בשעות הקרובות

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מרוצה מאוד מההצלחה להשיג הסכם מסגרת עם איראן בעניין תכנית הגרעין שלה – הצלחה אשר אולי תחשב בעתיד כהישגו הגדול ביותר בתחום מדיניות החוץ ב-8 שנות נשיאותו.

"אחרי הרבה חודשים של דיפלומטיה, השגנו הבנה היסטורית עם איראן. אם היא תיושם – היא תמנע מאיראן נשק גרעיני", אמר אובמה במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הלבן מיד לאחר החתימה על הסכם המסגרת. לדבריו, ההסכם הוא "היסטורי וטוב", והוא סותם את הגולל על השגת פצצה איראנית באמצעות העשרת אורניום.

אובמה התייחס במרומז להתנגדות הישראלית העקבית להסכם, ואמר כי ישוחח בהמשך הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי להבהיר לו ש"אין שום סדק במחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל". הוא סבור כי "ההסכם, אם ייושם, יחסום כל דרך של איראן להגיע לנשק גרעיני", והדגיש כי אם איראן תרמה, כל העולם יידע זאת. "אני משוכנע שהסכם המסגרת יוביל להסכם כולל וסופי", אמר הנשיא.

קרא עוד:

[postim]

לדעתו של הנשיא האמריקני, זוהי הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני, והיא עדיפה בהרבה על פעולה צבאית, אשר היתה מסיגה את תכנית הגרעין פחות שנים מאשר ההסכם הנוכחי. אובמה הסביר כי שיטת הסנקציות הוכיחה את עצמה וגרמה להנהגה האיראנית לבוא אל שולחן המו"מ ולהתפשר על דרישות רבות שלה.

איראן מילאה את כל התחייבויותיה מהסכם הביניים שנחתם בנובמבר, הזכיר הנשיא, והוסיף כי "ההסכם לא מבוסס על אמון, אלא על ביצוע". אובמה הדגיש כי חתימת ההסכם אינה פותרת את הבעיות הקשות שיש לארה"ב עמה בגין הפצת הטרור הבינלאומי והאיומים הבלתי פוסקים להשמדת ישראל, היל"ת.

"אין לי ספק שההסכם יהפוך את המדינה, את בעלות בריתנו ואת העולם למקום בטוח יותר", הצהיר הנשיא אובמה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו