אובמה: "מצפה מהממשלה החדשה לפעול למען פתרון שתי המדינות"

הבית הלבן מבהיר שוב כי הממשל האמריקני בוחן בימים אלה מחדש את מדיניותו כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, צעד שמשמעותו עלולה להיות הקשחת הקו כלפי ממשלת ישראל והעמדת דרישות תקיפות יותר לצעדים לעבר השלום המיוחל

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מודאג מהקמת ממשלת הימין בישראל, ואומר כי על ישראל ועל הפלסטינים לפעול יחד לסיום הסכסוך ולהקמת שתי מדינת עצמאיות בין הירדן לים.

בראיון לעיתון 'א-שרק אל-אווסאט' היוצא בלונדון בשפה הערבית, אמר הנשיא כי המצב השתנה לרעה בחודשים האחרונים. "לאחר קריסת השיחות, ההסלמה בירושלים ובגדה המערבית, הלחימה בעזה והערעור במחויבות לפתרון שתי המדינות – זה לא סוד שיש קשיים".

אובמה הסביר כי בשל השינויים, הממשל בוחן היטב בימים אלה את גישתו לסכסוך. "אני מצפה מישראל ומהפלסטינים למחויבות כנה לפתרון שתי המדיניות. עליהם לפעול ולנהל מדיניות בהתאם".

קרא עוד:
[postim]

על פי חזונו של ברק אובמה, "הפלסטינים בעזה זכאים לסיום הכיבוש וההשפלה היומיומית שכרוכה בו. זכותם לחיות במדינה עצמאית וריבונית שבה הם יכולים לגדל את ילדיהם בכבוד, כולל הקשר עם הגדה המערבית ומיסוד מחדש של קשרי מסחר חזקים עם ישראל ועם הכלכלה הגלובלית".

לדבריו, שלום בין הישראלים והפלסטינים חיוני, צודק ואפשרי, והוא גם אינטרס של הביטחון הלאומי של ארה"ב. "לכן אנחנו עובדים כל כך קשה במשך השנים למען פתרון שיתמודד עם צרכי הביטחון של ישראל וצרכי הריבונות הפלסטיניים".

"אני לעולם לא אוותר על התקווה לשלום בין הישראלים לפלסטינים, ארה"ב אף פעם לא תפסיק לפעול להשגתו", הצהיר הנשיא האמריקני.

"הגישה שננקוט בה תשתנה בשל הערותיו של נתניהו"

דובר הבית הלבן התייחס במילים מפורשות יותר לכוונותיה של ארה"ב בעניין הסכסוך בטווח הזמן הקצר. "לא יהיו הצהרות, אבל הגישה שננקוט בה כדי לקדם את פתרון הסכסוך בין ישראל והפלסטינים תשתנה בגלל ההערות של ראש הממשלה בימים האחרונים של הבחירות", אמר הדובר, ג'וש ארנסט.

כזכור, בימים האחרונים שלפני הבחירות הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו קו ימני נצי במיוחד בראיונותיו לתקשורת הישראלית והבינלאומית, כפי שלא השמיע כבר שנים ארוכות. נתניהו אמר כי הקמת מדינה פלסטינית במציאות הקיימת היא בלתי אפשרית, ואף הצהיר בראיון לכלי תקשורת ימני בארץ כי "במשמרת שלי לא תקום מדינה פלסטינית".

זעמו של הממשל האמריקני כלפי ראש הממשלה גבר עם התבטאותו ביום הבחירות אחר הצהריים, על כך ש"הערבים נעים בכמויות אל הקלפיות", במטרה לזרז את תומכי הימין לצאת ולהצביע עבור הליכוד. המהלך של נתניהו קצר הצלחה מרובה על פי תוצאות הבחירות, אולם נתפס כאמירה גזענית השוללת את לגיטימיות ההצבעה של אזרחי ישראל הערבים.

(צילום: יונתן זינדל – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו