דחיינות כרונית: שיחות הגרעין הוארכו שוב; חילופי האשמות בין הצדדים

שר החוץ האמריקני קרי הסביר אמש כי "אסור לנו לקום ולעזוב רק משום שהשעון מורה על חצות", אולם "לא נשב בשולחן הדיונים לעד" • האיראנים טוענים להקשחה פתאומית בעמדות המערב, ומאשימים את נציגי ארצות הברית ב"ניהול מלחמה פסיכולוגית נגד איראן"

כצפוי, תאריך היעד ה"סופי בהחלט" שחל אמש בחצות הגיע, אולם שיחות הגרעין הבלתי-נגמרות בווינה, בין איראן לשש המעצמות, יימשכו פרק זמן נוסף, כך על פי הודעתו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, המנהל את השיחות מטעם הקהילה הבינלאומית.

לאחר תקופה ממושכת בה נשמעה נימה אופטימית למדי מכל הנוגעים בדבר, משני הצדדים, אתמול החלו להישמע זמירות אחרות ומתקפות הדדיות אשר נראות כהכנה לכישלון אפשרי של השיחות. גורם מדיני בכיר באיראן טען כי "המערב הקשיח את עמדותיו בשעות האחרונות. בפניית פרסה ברורה, הוא אפילו מסרב להכיר בזכויות הגרעין של איראן".

קרא עוד:
[postim]

יועצו הקרוב של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, עלי אכבר ולאיתי שמו, האשים אם ארה"ב ב"ניהול מלחמה פסיכולוגית נגד איראן". הוא אמר כי "ניתן להגיע להסכם רק אם הקווים האדומים שלנו יכובדו", והסביר כי "איראן לא מציעה להאריך את השיחות ולא דוחה את האפשרות, זה תלוי באמריקנים אם הם רוצים לעזוב את השיחות. איראן מוכנה להמשיך במשא ומתן".

מוגריני: ללא "התקדמות משמעותית" הלילה, יופסקו השיחות

דומה שגם הממשל האמריקני איבד את סבלנותו לנוכח הסחבת האינסופית. שר החוץ קרי הבהיר כי ארצות הברית מוכנה להכריז על סיום המשא והמתן אם לא יתקבלו החלטות קשות. לדבריו, אין בכוונתו להתפשר על הקווים האדומים שהציב הממשל ויש להגיע לעסקה שתעמוד במבחן הזמן.

קרי אמר עוד כי "כפי שאמרתי פעמים רבות, לא נשב בשולחן הדיונים לעד. אנחנו גם מבינים שאסור לנו לקום ולעזוב רק משום שהשעון מורה חצות. בהינתן שהעבודה כאן היא טכנית ושהסיכונים גבוהים, לא נאיץ ולא ניתן שיאיצו בנו. אנו מתמקדים רק באיכות ההסכם וזה מה שנמשיך להגדיר לעצמנו".

דובר הבית הלבן אמר אף הוא אתמול כי הנשיא אובמה יורה לצוות השיחות לשוב מווינה, אם יתברר שהמשא ומתן נותר במבוי סתום. אמש הודיעה נציגת קשרי החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, כי אם לא תהיה הלילה "התקדמות משמעותית", פירושו של דבר הפסקת המו"מ בשל כישלון השיחות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו