אובמה: "ניהלנו משא ומתן נחוש ומנענו הפצת נשק גרעיני"

"עסקות כאלה לא עושים עם חברים, אך אני בטוח שההסכם יעשה את ארצות הברית ואת בעלות בריתנו בטוחות יותר", אמר אובמה בתגובה לטענות לפיהן איראן עדיין מעוניינת בהשמדת המערב וישראל • "אנחנו משתמשים בסנקציות כדי להגיע לסדר ולא כדי להוריד את איראן על ברכיה"

"בזכות המו"מ הנחוש שניהלה ארה"ב, מנענו את הפצת הנשק הגרעיני", הצהיר היום נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בנאום מיוחד שנשא לרגל חתימת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. הנשיא האמריקני הוסיף ואמר כי בלי ההסכם, תהיה עוד מלחמה במזרח התיכון.

אובמה פנה פומבית לחברי הקונגרס וקרא להם לתמוך בהסכם, אשר יובא לאישורם בתוך חודש. "בנושא כזה, חשוב שלעם האמריקני ולחברי הקונגרס תהיה הזדמנות לבחון את פרטי ההסכם, אולם יהיה זה חוסר אחריות לסגת מההסכם. הנשיא הבהיר כי גם אם יצביע הקונגרס נגד, הוא יטיל וטו על ההחלטה ועל כל חוק שימנע את יישום ההסכם.

"משום שהסיכונים גבוהים, זה לא זמן לפוליטיקה קטנה. דיבור תקיף מוושינגטון לא פותר בעיות", אמר אובמה. הוא ציין כי "אם איראן תפר את ההסכם הסנקציות יוטלו מחדש ויהיו לכך השלכות".

קרא עוד:
[postim]

הנשיא האמריקני הסביר כי "העסקה הזאת לא בנויה על אמון, אלא על בדיקה ואימות – בזכות העסקה הזאת פקחים יוכלו לעקוב אחרי איראן ולוודא שהיא לא תפר את התחייבויותיה. זה קבוע. גם הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית הגיעה להסכמה שאיראן תחשוף את כוונותיה ותכניותיה מהעבר בכל הקשור לנשק גרעיני".

הוא הוסיף כי הסרת הסנקציות לא תהיה מידית אלא הדרגתית: "ככל שאיראן תצעד קדימה ביישום ההסכם הזה, אנחנו נסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן בגלל תכנית הגרעין הזאת. זה יהיה בשלבים בכפוף לפיקוח של מועצת הביטחון". לדבריו, "אנחנו משתמשים בסנקציות כדי להגיע לסדר ולא כדי להוריד את איראן על ברכיה".

"אם לא הייתה עסקה – היה סיכוי גבוה יותר למלחמה"

בהתייחסו לטענות לפיהן איראן משטה בקהילה הבינלאומית, מלבד הפצת הטרור שלה, שאינה נפסקת גם בימים אלה, הדגיש אובמה כי "עסקות כאלה לא עושים עם חברים, אך אני בטוח שההסכם יעשה את ארצות הברית ואת בעלות בריתנו בטוחות יותר".

לדבריו, "אם לא הייתה עסקה – היה סיכוי גבוה יותר למלחמה, משום שאני או כל נשיא אחר שיבוא אחריי לא נהסס להשתמש בכוח כדי למנוע מאיראן להשתמש בנשק גרעיני". הוא הוסיף כי אין לו ספק ש"בעוד 10 או 15 שנים מעכשיו, נשיאים יהיו במצב טוב יותר כשאיראן תהיה במצב טוב יותר תחת פיקוח".

"העסקה הזאת לא מסיימת את כל דאגותינו בנוגע לאיראן. נמשיך בסנקציות שלנו בנוגע לתמיכת איראן בטרור. נמשיך לתמוך בביטחונה של ישראל, ונמשיך לפתח את השותפות עם מדינות המפרץ הפרסי", הבטיח אובמה וקרא לעם האיראני לצאת ל"דרך חדשה חיובית", ולנטוש את האיומים להשמיד את ישראל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו