"קרי, כייסו אותך": עימות חריף בסנאט במהלך שימוע על הסכם הגרעין

יו"ר ועדת החוץ, הסנאטור קורקר, אמר כי "יצא מדוכא" מהשיחות שערך קודם לכן עם האחראים על השגת ההסכם • קרי: "האלטרנטיבה אינה הסכם טוב יותר, זוהי פנטזיה" • שר האוצר: אם תדחו את ההסכם, "נישאר בלי הסכם ובלי סנקציות"

צמרת הממשל האמריקני הופיעה היום לשימוע פומבי בפני ועדת החוץ של הסנאט בוושינגטון, אשר עסק בעניין הסכם הגרעין שנחתם עם איראן.

שר החוץ, ג'ון קרי, שר האוצר, ג'ק לו ושר האנרגיה, ארנסט מוניץ, ישבו במשך שעות ארוכות וניסו לשכנע את המחוקקים בחשיבותה ונחיצותה של העסקה עם איראן. כנהוג בשימועים בסנאט, המחוקקים לא חשכו את שבטם מנציגי הרשות המבצעת והתקיפו אותם בשאלות קשות, עליהן דרשו תשובות ברורות.

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, נציג המפלגה הרפובליקנית בוב קורקר, פתח את הדיון במתקפה בוטה במיוחד על ההסכם. "מה שאני חושב שקרה בשיחות הגרעין זה שהסדרת בעבור איראן מסלול נטול הפרעות בדרך אל הנשק הגרעיני, וזאת רק באמצעות התחייבות להסכם הזה. אני חושב שכייסו אותך", אמר הסנאטור הבכיר למזכיר המדינה קרי.

CKm5iMqWEAABs09יו"ר ועדת החוץ קורקר עם שר החוץ קרי

שאלות קשות הופנו אל בכירי הממשל גם מנציגי המפלגה הדמוקרטית. "האם זה נכון שהאיראנים יהיו רשאים ליטול בעצמם את הדגימות מהבסיס הצבאי בפרצ'ין? כי אמינות הדגימות תהיה חסרת משמעות לחלוטין אם כבר בהתחלה, הדגימות שנמסרות, נבחרות ונלקחות בידי העבריין", הקשה הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז. קרי ביקש את רשותו של הסנאטור שלא להתייחס לשאלה, משום שהיא צריכה לידון בפורום מסווג.

קרא עוד:
[postim]

היו"ר קורקר אמר בדיון כי "יצא מדוכא" מהשיחות הסגורות שערך קודם לכן עם האחראים על השגת ההסכם. לדבריו, "תשעה חודשים מעכשיו הסנקציות החשובות יוסרו. היום יש לנו יתרון מסוים, שנאבד אותו אחרי תשעה חודשים. הייתה המנטרה של פיקוח בכל מקום בכל שעה, ועכשיו מתברר שזה לא נכון".

שר האוצר, ג'ק לו, הבטיח לסנאטורים כי "נוכל להחזיר את הסנקציות האמריקניות ושל מועצת הביטחון במקרה של הפרת ההסכם". לדבריו, "אנחנו מעריכים שאיראן תוכל להרוויח כ-50 מיליארד דולר מההסכם, אך היא לא תוכל לבזבז את הכסף כרצונה, אלא לשלם חובות ולעמוד בהתחייבויות. הוא הזהיר כי אם ידחה הקונגרס את ההסכם, "נישאר בלי הסכם ובלי סנקציות".

628x471שר החוץ קרי ושר האנרגיה מוניץ

קרי: "אנחנו לא יכולים להפציץ את הידע האיראני או להטיל עליו סנקציות"

קרי הגן באריכות רבה על ההסכם שהושג בניצוחו. "האלטרנטיבה אינה הסכם טוב יותר, זוהי פנטזיה. הברירה הייתה בין הסכם זה או ללא הסכם. אם ארה"ב תצא מההסכם, נהיה לבד. המעצמות יסתלקו מהסנקציות".

מזכיר המדינה הוסיף כי "עובדה היא שלאיראן יש היום ניסיון בביקוע גרעיני ואנחנו לא יכולים להפציץ את הידע או להטיל סנקציות עליו. מי שחושב להתנגד להסכם בגלל מה שיהיה בעוד 10-15 שנים, אז אילולא ההסכם, השנה ה-15 תתחיל מיד". קרי ציטט גם את עמדתם של מומחים ישראלים, בהם ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי וראש השב"כ לשעבר עמי איילון, אשר הביעו תמיכה בהסכם עם איראן.

השימוע שנערך היום הוא שלב פומבי ראשון בהליך הפיקוח של הקונגרס על הסכם הגרעין, כפי שנקבע בחוק שאושר לפני מספר חודשים. בכוונתם של המחוקקים 'להפוך כל אבן' ולתור אחר כל סעיף בעייתי בהסכם, אשר רובם מסתייגים ממנו. בסופו של התהליך יהיה על הקונגרס לאשר את ההסכם, כדי לפתוח בהליך הסרת הסנקציות. דחיית ההסכם על ידי המחוקקים תטרפד אותו לחלוטין, מה שלא סביר להניח שיקרה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו