משרד המשפטים האמריקני מאשר: לא נתנגד לשחרור פולארד

"זו הייתה צריכה להיות באמת חשיבה לטווח ארוך מצד אנשים שלפני 30 שנה גזרו את דינו של פולארד ותזמנו את תאריך שחרורו עם ההסכם עם איראן", אמרה שרת המשפטים האמריקנית בציניות, בהתייחסה לדיווח כאילו הדבר ייעשה כ'פיצוי' על הסכם הגרעין

משרד המשפטים של ארצות הברית אינו מתכוון להגיש בקשה להאריך את מאסרו של המרגל הישראלי יהונתן פולארד, לאחר שזה יסיים בנובמבר הקרוב 30 שנות מאסר, כך מאשרת שרת המשפטים האמריקנית, לורטה לינץ'.

משמעות ההצהרה היא שאם לא יחול שינוי דרמטי בשל התערבות גורמים בכירים אחרים בממשל ובקהיליית המודיעין, פולארד ישוחרר מכלאו בעוד כשלושה חודשים וחצי – בשבת, ט' בכסלו תשע"ו, משום שהחוק האמריקני קוצב את עונשו של נידון למאסר עולם ל-30 שנות מאסר, אם לא מוגשת בקשה להארכת המאסר מטעם משרד המשפטים.

השרה לינץ' התייחסה בנימה צינית לדיווח ב'וול סטריט ז'ורנל', לפיו שחרורו הצפוי של פולארד בקרוב נועד להפגת המתיחות ביחסי ישראל-ארצות הברית, בצל הסכם הגרעין עם איראן, שדרדר את היחסים המדיניים בין ירושלים לוושינגטון לרמת שפל חסרת תקדים.

קרא עוד:
[postim]

"זו הייתה צריכה להיות באמת חשיבה לטווח ארוך מצד אנשים שלפני 30 שנה גזרו את דינו של פולארד ותזמנו את תאריך שחרורו עם ההסכם עם איראן", אמרה שרת המשפטים האמריקנית. "אם הם הצליחו לעשות דבר כזה, הרי שזה דבר מרשים…".

פרשת פולארד: אחד מרגעי השפל הגדולים ביחסי ישראל-ארה"ב

ב-21 בנובמבר 1985 (כסלו תשד"מ), נעצרו ג'ונתן (יהונתן) פולארד ואשתו (הראשונה) בידי לשכת החקירות הפדרליות של ארצות הברית (ה-FBI), לאחר שנחשד בהעברת כמות עצומה של מסמכים ביטחוניים מסווגים לישראל.

תמר הירדני ויקיפדיה(צילום: תמר הירדני - ויקיפדיה)

פולארד, אשר הועסק כאנליסט מידע במרכז ההתרעה האנטי-טרוריסטי (אטא"ק) של מחלקת ניתוח האיומים בשירות החקירות של הצי, יצר קשר כשנתיים קודם לכן עם אל"מ במיל' אביאם סלע, לשעבר קצין בכיר בחיל האוויר ובאותו הזמן איש עסקים פרטי בוושינגטון, והציע לו את שירותיו כמרגל עבור ישראל.

סלע פנה ללשכה לקשרי מידע (לק"מ) של משרד הביטחון – גוף מודיעיני חשאי שבראשו עמד אז רפי איתן, ושם נענו בהתלהבות להצעה. פולארד החל להעביר מאות אלפי מסמכים מסווגים אליהם נחשף במהלך עבודתו השוטפת, ובהם מידע מודיעיני רב אשר עתיד לשמש את ישראל במספר מבצעים חשאיים נגד אויבותיה – בהן מדינות ערב ואש"ף.

לאחר יותר משנה, החלו הממונים על פולארד במודיעין הצי לחשוד בו, כשגילו במשרדו מסמכים שלא היו קשורים ישירות לעבודתו. כשהגיעו סוכני ה-FBI לעצור אותו, ניסה להימלט אל השגרירות הישראלית כדי למצוא שם מקלט מדיני, אולם בהוראה מגבוה, ננעלו בפניו השערים והוא נתפס, הובא למשפט ונידון למאסר עולם עם המלצה שלא לשחררו לעולם.

345301פולארד נלקח למעצר ברכב של ה-FBI

הפרשה המביכה העיבה מאוד על יחסי ישראל-ארה"ב, ויצרה משקע עמוק שעד היום לא נוקה. קהיליית המודיעין האמריקנית עומדת כחומה בצורה נגד הניסיונות האדירים להביא לסיום הפרשה ומתנגדת באופן עקבי לשחרורו, למרות שמרגלים בכירים ממנו שגרמו נזק עצום לארה"ב, שוחררו לאחר שריצו עונש קל כמה מונים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו