איראן מרוצה, ישראל מודאגת: "פתיחת עידן זהב" מול "תקופה חדשה ומסוכנת"

"ההישג הזה מראה שעם רצון פוליטי, התמדה ובאמצעות דיפלומטיה רב צדדית, אנחנו יכולים לפתור את הסוגיות הקשות ביותר", אומרים באיחוד האירופי • נתניהו דווקא פסימי: "גם לאחר חתימת הסכם הגרעין, איראן לא זנחה את שאיפתה להשיג נשק גרעיני"

ביטול רוב העיצומים הכלכליים מעל איראן עורר, מטבע הדברים, התעניינות מרובה בכל רחבי העולם, אשר ברובו הגדול משדר אופטימיות זהירה באשר להמשך הצלחתו של הסכם הגרעין.

באיראן חגגו הלילה את הסרת הסנקציות בשמחה מופגנת. הנשיא, חסן רוחאני, אמר כי מדובר ב"ניצחון מפואר המהווה פתיחתו של עידן זהב ושחר כלכלי חדש עבור איראן". הוא הוסיף כי "כולם שמחים מיישום ההסכם, מלבד הציונים, מחרחרי המלחמה שזורעים מחלוקות במדינות האסלאמיות וקיצוניים בארה"ב. כל השאר מרוצים".

בהודעה המשותפת מטעם שרי החוץ של האיחוד האירופי ואיראן, נאמר כי "כל הצדדים משוכנעים לחלוטין שההסכם ההיסטורי הזה יהיה מוצק והוגן, וכי הוא עומד בדרישות של כל הצדדים. יישום ראוי של הסכם הגרעין האיראני יתרום להשגת שלום בינלאומי משופר, יציבות וביטחון".

לדברי מוגריני וזריף, "ההישג הזה מראה שעם רצון פוליטי, התמדה ובאמצעות דיפלומטיה רב צדדית, אנחנו יכולים לפתור את הסוגיות הקשות ביותר ולמצוא פתרונות מעשיים שניתן ליישם ביעילות. זה מסר מעודד ומוצק שהקהילה הבינלאומית חייבת לזכור במאמצים שלנו להפוך את העולם למקום בטוח יותר".

קרא עוד:
[postim]

בישראל לא הכחישו כי אכן עמדה איראן בהתחייבויותיה בהתאם להסכם, כפי שאישרו סבא"א, ארצות הברית ומועצת הביטחון של האו"ם, אך מנגד הביעו במערכת המדינית דאגה רבה מסכומי הכסף העצומים שייכנסו לקופתה של מפיצת הטרור הראשית בעולם, לצד ספקנות אודות כוונותיה האמתיות של איראן בנוגע לתכנית הגרעין הצבאית שלה.

"גם לאחר חתימת הסכם הגרעין, איראן לא זנחה את שאיפתה להשיג נשק גרעיני, והיא ממשיכה לפעול לערעור היציבות במזרח התיכון ולהפיץ טרור בעולם תוך הפרת מחויבויותיה הבינלאומיות. על המעצמות וסבא"א לעקוב מקרוב אחר הפעילות במתקני הגרעין של איראן ובאתרים אחרים כדי לוודא שהיא לא ממשיכה לפתח בחשאי נשק גרעיני", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

"ללא תגובה הולמת לכל הפרה, איראן תבין שהיא תוכל להמשיך לפתח נשק גרעיני, לערער את היציבות באזור ולהפיץ טרור. ישראל תמשיך לעקוב ולהתריע אחר הפעילות השלילית של איראן ותעשה את כל הנדרש כדי לשמור על ביטחונה ולהגן על עצמה" הוסיף נתניהו. השר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן, אמר כי מדובר ב"תקופה חדשה ומסוכנת" וב"יום קשה לכל מדינות האזור".

(צילום תמונת נתניהו: אלכס קולומויסקי – POOL)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו