דיווח: סוכנות הידיעות אי-פי שיתפה פעולה עם המשטר הנאצי

ממחקר חדש עולה שסוכנות הידיעות הבינלאומית נמנעה מפרסום חומרים שהיו עלולים "להחליש את הכוח של הרייך" • על פי הדיווח הם אף העסיקו כתבים שעבדו בשירות הפיהרר, שבחר בעצמו את התמונות שיופצו

מחקר שנחשף היום מגלה כי סוכנות הידיעות אי-פי שיתפה פעולה עם המשטר הנאצי במלחמת העולם השנייה וסיפקה לכלי התקשורת בעולם דיווחים וצילומים שעברו את סינון משרד התעמולה של גבלס.

המחקר, פרי עטה של ההיסטוריונית הרייט שרנברג מאוניברסיטת מרטין לותר בעיר הלה בגרמניה, גילה כי סוכנות הידיעות האמריקאית הסכימה להימנע מפרסום חומרים שעלולים היו "להחליש את הכוח של הרייך בחוץ או בבית", ובתמורה הותר לה להמשיך לפעול בגרמניה הנאצית בשעה שעבודתם של כלי תקשורת אחרים הוצרה.

קרא עוד:
[postim]

עוד עולה מהמחקר כי אי-פי התירה למשטר הנאצי להשתמש בארכיון הצילומים שלה כדי להפיק פרסומים אנטישמיים. בין היתר נטען במחקר כי אי-פי שכרה את שירותיהם של כתבים ואנשי צוות שעבדו בשירות משרד התעמולה הנאצי. אחד מהם היה הצלם פרנץ רות, ששירת גם ביחידת התעמולה של ה-ס"ס.

מהמחקר עולה כי צילומיו נבחרו בקפידה על ידי אדולף היטלר עצמו לפני שאי-פי הפיצו אותם, ונועדו לשרת את התעמולה הנאצית. כך לדוגמה, אי-פי לא הפיצה צילומים שתיעדו את הפוגרומים שביצעו הנאצים באותם ימים נגד יהודי לבוב.

בראיון לעיתון גרדיאן הבריטי, אמרה החוקרת שרנברג, "הצילומים האלה מילאו תפקיד בהסתרת האמת על המלחמה שהובילו הגרמנים. האינטרס הגרמני והנרטיב הגרמני של המלחמה הם שקבעו אילו אירועים תועדו ואילו לא קיבלו ביטוי בצילומים של אי-פי".

אי-פי הסירה את הצילומים האלה מהמאגר שלה אחרי שנחשפה לממצאי המחקר ההיסטורי. הסוכנות מסרה בתגובה כי היא בודקת את הטענות אך דוחה את הטענות כי "שיתפה פעולה" באופן מכוון עם הנאצים. "אי-פי וסוכנויות ידיעות זרות אחרות היו תחת לחץ המשטר הנאצי עד סילוקה של הסוכנות מגרמניה ב-1941. הנהלתה דחתה את הלחץ, כשפעלה לאיסוף מידע מדויק, חיוני ואובייקטיבי בימים האפלים והמסוכנים האלה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו