חפרפרת: חבר בצוות המו"מ הגרעיני של איראן התגלה כמרגל

באיראן אישרו כי חבר בצוות המשא ומתן שהביא לחתימת הסכם הגרעין מול המעצמות, היה מרגל שחדר לצוות הגרעין • עדיין לא דווח עבור מי ריגל ומה היא זהותו של המרגל

הרשויות באיראן עצרו חבר בצוות המשא ומתן שגיבש את ההסכם ההיסטורי בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן בחשד לריגול. לא נמסרה זהותו של המרגל ולא נמסר עבור מי הוא ריגל.

על פי דובר התביעה במדינה, רולמחוסיין מוחסני א'גאי, החשוד שוחרר בערבות לאחר שנעצר למשך כמה ימים, אולם הוא עדיין נמצא תחת חקירה. אג'אי תיאר את החשוד כ"מרגל שחדר לצוות הגרעין".

כזכור, הסכם הגרעין, עליו חתם בשנה שעברה נשיא איראן חסן רוחאני מול נציגי מעצמות המערב ובראשם ארה"ב, איפשר לאיראן הקלה מרוב הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה, בתמורה לריכוך תוכנית הגרעין.

לא מדובר במקרה הראשון בתקופה האחרונה בה מדווחים באיראן על מעצר מחבל. מוקדם יותר החודש נעצר איראני בעל אזרחות כפולה בחשד לקשר עם שירות המודיעין הבריטי. זהותו של החשוד לא פורסמו, ולפי התובע הכללי של טהראן, המעצר הוא חלק ממאבק הרשויות נגד "הפלישה המערבית" לאיראן.

כמו כן, בתחילת החודש הוצא להורג מדען הגרעין שאהרם אמירי, שערק לארצות הברית. אתמול סיפרה אמו כי גופתו הושבה לבית המשפחה עם סימני חנק סביב צווארו, עדות לכך שנתלה בבית הכלא.

מדען הגרעין אמירי – פיזיקאי עטור פרסים, חבר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן ובעל סיווג ביטחוני בדרגה הגבוהה ביותר – נעלם בסעודיה ב-2009 כשיצא לקיים את מצוות החאג', ואז צץ לפתע בארה"ב, והועלו טענות כי הוא ריגל עבורה. וושינגטון עצמה הכחישה את הטענות ואמרה כי אמירי חופשי לשוב לאיראן ברגע שיחפוץ בכך.

ב-2010, כשברקע דיווחים על התנכלויות לבני משפחתו באיראן בעקבות פרשת הריגול שלו לכאורה, שב אמירי לטהרן והתקבל כגיבור, כשאיראן מציגה אותו כחטוף ששוחרר. בשדה התעופה טען באוזני עיתונאים כי נחטף על-ידי ארה"ב ועבר עינויים, שבהם נכח גם סוכן ישראלי. הוא טען כי הוצע לו להישאר בארה"ב תמורת 50 מיליון דולר.

ב-11 ביולי באותה שנה הוא הגיח בשגרירות פקיסטן בוושינגטון המטפלת באינטרסים של איראן וחזר לטהראן כעבור יומיים, בלי שלקח את הסכום שהוצע לו – לטענתו. הוא סיפר בתחילה כי התחמק מהמעצר האמריקני, אולם ברפובליקה האסלאמית סברו אחרת. הוא נעצר במאי 2011 ונשפט למאסר בגין בגידה ובחודש האחרון הוא הוצא להורג במפתיע.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו