נחשף: יו"ר הרש"פ אבו מאזן שימש כסוכן הק.ג.ב. בסוריה

על פי הדיווח, אבו מאזן שימש כסוכן ביון רוסי כשגוייס לארגון בזמן שעשה את לימודיו בסוריה • הגילוי נחשף עם פתיחתו לציבור של ארכיון "מיטרוחין" שבאוניברסיטת קיימברידג' שבאנגליה

הערב נחשף כי יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הידוע בכינויו אבו מאזן, שימש בעברו כסכון ביון רוסי כשעבד לרשות הק.ג.ב.

הגילוי שבוודאי יביא לזעזוע בעולם הערבי ויביא בעקבותיו כותרות נוספות, נחשף לראשונה הערב במהדורת 'מבט' בערוץ הראשון, כאשר עורך חדשות החוץ אורן נהרי הציג מסמכים מרעישים המוכיחים ומאששים את הדברים.

על פי הדיווח, אבו מאזן שימש כסוכן עבור הסובייטים בשנות ה-80 בזמן לימודיו בסוריה, יצויין כי הכינוי "סוכן" הינו תואר בכיר יותר מ'משת"פ' או 'מקור'.

יצויין כי דבר קיומם של המסמכים ההיסטוריים היה ידוע זה זמן רב לאחר שעריק הק.ג.ב. הידוע בשם וסילי מיטרוחין הצליח במשך עשור לפני שנמלט מברית המועצות, לצלם מסמכים ולתעד אותם ובהמשך אף להבריח אותם אל מחוץ לגבולות הסובייטים עם עריקתו ובריחתו ללונדון.

מסמכים אלו אופסנו ונשמרו במחלקת הארכיון שבאוניברסיטת קיימברידג' שבאנגליה, תחת הסיווג "אוסף מיטרוחין", כאשר רק לפני מספר חודשים העניקה האוניברסיטה לראשונה, למספר מוגבל של חוקרים את הגישה למסמכים.

באוסף נמצאת בין השאר רשימה משנת 1983 של מקורות, סייענים וסוכנים פלסטינים של הק.ג.ב בדמשק, ובה מצוין במפורש כי שם הקוד שהוענק ל'מחמוד עבאס' היה "קרוטוב" (משמעותו בעברית "חפרפרת") הוא סוכן של הק.ג.ב.

באחד המסמכים מצויין באופן מפורש: "קרוטוב"-מחמוד עבאס ת.ל 1935 חבר הוועד הפועל של פת"ח. סוכן בדמשק.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו